بسته نشدن در یخچال مشکل شایعی است که در عین جزئی بودن، نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. خرابی موتور یخچال، فاسد شدن مواد غذایی و افزایش مصرف انرژِی همگی با خرابی درب یخچال شروع می‌شوند.

دلایل بسته نشدن کامل درب یخچال چیست و چرا باید بدون فوت وقت به رفع آن بپردازیم؟ در این مقاله علاوه بر تشریح کامل دلایل بسته نشدن کامل درب یخچال به نکات کاربردی جلوگیری از خرابی درب یخچال و رفع عیب آن می‌پردازیم.

آیا از عواقب بسته نشدن درب یخچال خبر دارید؟

اگر به تعمیر درب یخچال بی‌توجه بوده و مشکل درست بسته نشدن درب را سریع‎تر برطرف نکنید، فشار زیادی به کمپرسور یا موتور یخچال وارد می‌شود. هم‌چنین ورود هوای گرم به درون یخچال باعث برفک زدن آن و فساد زودهنگام مواد غذایی می‌شود. گرم بودن محفظه یخچال، باعث می‌شود یخچال به طور مداوم کار کند. همه این موارد مصرف برق را افزایش داده و هزینه زیادی برای پرداخت قبض برق بر دوش‌تان خواهد گذاشت. در نهایت با گذشت زمان یخچال عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهد و به کل خراب می‌شود.

دلایل بسته نشدن درب یخچال چیست؟

دلایل بسته نشدن درب یخچال

پر بودن یخچال از مواد غذایی زیاد و چینش نادرست آن‌ها در یخچال

احتمالا این اتفاق برای اکثر افراد پیش آمده که به قدری مواد غذایی درون یخچال قرار داده‌اند که درب آن به درستی بسته نشده است. شاید در یخچال با اعمال فشار و زور بسته شود اما احتمال باز شدن دوباره آن بسیار بالاست. بهترین کار برای جلوگیری از بسته نشدن درب یخچال، چینش درست محتویات داخل یخچال و قرار ندادن وسایل سنگین در قفسه درب یخچال است.


خرابی استوپر یخچال

یکی از دلایل دیگری که درب یخچال درست بسته نمی‌شود، خرابی استوپر است که باز و بسته کردن یخچال را برایتان دشوار خواهد کرد. استوپر قطعه‌ای در قسمت پایین یخچال است که هنگام بسته شدن در، آن را به سمت داخل می‌کشد تا درب یخچال به آرامی بسته شود.

تغییر حالت دادن و دفرمه شدن درب یخچال

دلایلی مانند حمل و نقل غیر اصولی یخچال، وارد شدن فشار زیاد یا ضربه شدید، و برخورد جسم سنگین با یخچال منجر می‌شود درب آن از حالت خود خارج شود. مواردی مانند پوسیدگی و زنگ‌زدگی درب یخچال نیز که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامطلوب محیطی ایجاد می‌شوند، از جمله دلایل دیگر دفرمه شدن درب یخچال هستند. طبیعتا تغییر حالت دادن درب یخچال، مانع بسته شدن کامل آن خواهد شد.


خرابی لاستیک و درز درب یخچال

اگر درزگیر و نوار دور درب یخچال ایراد داشته یا به طور کامل نچسبیده باشد، باعث باز ماندن درب یخچال می‌شود. ممکن است بخشی از نوار کج یا شل شده باشد. برای حل مشکل، لاستیک درب را مورد بررسی قرار دهید. لاستیک دور درب، یک مگنت با آهنربا دارد که به دیواره یخچال می‌چسبد و از خروج سرمای یخچال به بیرون جلوگیری می‌کند. هنگامی که مگنت تمام شده و قدرت جذب کم‌تری داشته باشد؛ یا لاستیک درب به دلایلی پاره شده باشد، درب یخچال کامل بسته نشده و باز خواهد ماند. خرابی لاستیک دور درب حتی موجب سخت باز شدن درب یخچال نیز می‌شود.

خرابی لاستیک و درز درب یخچال
دلایل بسته نشدن درب یخچال

تراز نبودن اصولی یخچال

تراز نبودن یخچال، مسئله‌ای است که کم‌تر به آن اهمیت داده می‌شود. رعایت نکردن این موضوع باعث کج شدن بدنه یا لولای درب می‌شود. البته مگنت درب، جلوی باز شدن درب را می‌گیرد؛ اما برای طول عمر بالای 2 سال، محل قرارگیری یخچال باید طبق اصول تراز باشد تا مشکلاتی مانند بسته نشدن درب یخچال پیش نیاید.


تنظیم نبودن لولای درب

گاهی با گذشت زمان و باز و بسته شدن زیاد درب، لولاها از حالت تنظیم خود خارج شده و بازوهای لولای درب، شکل خود را از دست داده باشند. به همین دلیل درب یخچال به صورت کامل بسته نمی‌شود. اگر بازوها دچار مشکل شده باشند، فاصله درب از بدنه ثابت نمانده و درب به یک سمت افتادگی خواهد داشت. بنابراین برای برطرف کردن مشکل بسته نشدن درب، باید لولا یا بازوها تعویض شوند.

راه‌های جلوگیری از بسته نشدن درب یخچال

در صورت وجود مانع جلوی درب یخچال، آن را برطرف کنید

رایج‌ترین مشکل برای بسته نشدن درست درب یخچال، وجود یک مانع مانند کشوهای باز داخل یخچال فریزر یا یک ظرف و محصولی بزرگ است که اجازه نمی‌دهد درب یخچال کامل بسته شود. بنابراین مواد غذایی یا وسایل را باید به ترتیب و منظم داخل یخچال قرار داد. هم‌پنین طبقات بالای درب را با دقت نصب کرده و کشوها را کامل ببندید.


از قرار دادن وسایل زیاد و سنگین در قسمت درب یخچال خودداری کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل افتادگی درب یخچال که باعث سنگین شدن درب می‌شود، قرار دادن تعداد زیادی وسایل بزرگ و سنگین در قفسه‌های یخچال است. بهتر است برای جلوگیری از بسته نشدن درب یخچال، بطری‌های بزرگ نوشیدنی، شیشه‌های پر از مربا یا ترشی، و سایر ظروف شیشه‌ای سنگین را به جای درب، درون خود یخچال بچینید.


بررسی کنید یخچال در حالت تراز باشد

ممکن است در اثر تکیه دادن یا وارد شدن فشار، یخچال به مرور از حالت تراز خود خارج شود که یکی از دلایل شایع بسته نشدن درب یخچال است. برای چک کردن این موضوع می‌توانید یکی از برنامه‌های ترازسنج را روی گوشی خود نصب کرده و یا بااستفاده از ابزار تراز، از قرارگیری درست یخچال خود مطمئن شوید. در صورت تراز نبودن یخچال، می‌توانید پایه‌های آن را تنظیم کنید. اگر پایه‌های یخچال قابل تنظیم نباشند، با استفاده از یک قطعه چوب، مقوا و مشابه آن، می‌توانید یخچال را در حالت تراز قرار دهید.


نسبت به خرابی درب یخچال بی‌توجه نباشید

در برخی موارد درب یخچال به این دلیل درست بسته نمی‌شود که لاستیک دور درب، به خوبی چسبیده نشده است. علت نچسبیدن درب لاستیک می‎تواند کثیف بودن آن باشد. گاهی هم خرده‌های مواد غذایی مانع از بسته شدن کامل درب می‌شوند. این مشکل با استفاده از یک برس یا مسواک، و کمی آب و صابون قابل حل است. فقط بعد از تمیزکازی، لاستیک و تمام درز درب را حتما خشک نمایید.
نچسبیدن لاستیک می‌تواند به دلیل برآمده شدن آن باشد. این برآمدگی به دلیل سفت شدن قسمت‌هایی از لاستیک به وجود می‎آید. با استفاده از صابون، وازلین و کمی آب، یا با استفاده از حرارت سشوار می‌توان لاستیک را نرم کرده و دوباره جا انداخت. اگر لاستیک دچار فرسودگی، پارگی و یا هر آسیب دیگر شده باشد، راهی جز تعویض لاستیک درب یخچال وجود ندارد.

سخن پایانی

مشکل بسته نشدن درب یخچال ممکن است به دلیل مشکلات فنی مانند خراب بودن لولا یا لاستیک درب باشد؛ یا یخچال بیش از حد ظرفیت پر شده باشد. با دانستن دلایل بسته نشدن درب یخچال و افزایش آگاهی در مورد مضرات این اتفاق، اقدامات درستی جهت جلوگیری از بروز مشکل انجام می‌دهیم. در صورت بروز هر گونه مشکل برای یخچال، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه دکتر ساید در تماس باشید. نظرات و سوالات شما در قسمت کامنت، ما را در ارائه مطالب بهتر یاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *