نظافت یخچال را جدی بگیرید؛ زیرا تمیز نکردن آن علاوه بر این که در طولانی مدت به یخچال آسیب وارد می‎کند، موجب آلوده شدن مواد غذایی و ابتلا به انواع بیماری‌‌ها می‌شود. نظافت یخچال که اکثر مواد غذایی روزانه ما در آن قرار می گیرد، بسیار مهم است.

نظافت داخل یخچال باعث افزایش عملکرد یخچال و همچنین افزایش کیفیت مواد غذایی درون یخچال می شود. اساس نظافت انواع مختلف یخچال یکسان است و همگی دارای مراحل نسبتا مشابهی هستند. البته ممکن است به سبب خدماتی که ارائه می‌دهند، قدری با یکدیگر متفاوت باشند. در این مقاله به برخی از راه‌های نظافت یخچال می‌پردازیم.

5 مرحله نظافت یخچال و فریزر

1- شناسایی زمان مناسب برای تمیز کردن یخچال

بهترین زمانی که شما می‌توانید برای نظافت یخچال انتخاب کنید، موقعی است که مواد غذایی زیادی درون یخچال نباشد. در این میان ممکن است به خوراک های فاسدی نیز برخورد داشته باشید که می‎بایست آن‌ها را در جایگاهی بگذارید که در دسترس مواد غذایی سالم نباشند.

2-قطع کردن یخچال از برق

برای نظافت یخچال، اولین مرحله کشیدن آن از برق است. بدین صورت که با گرفتن دو شاخه، آن را از پریز برق جدا نمایید. دقت کنید که این کار را با استفاده از کشیدن سیم انجام ندهید.

3-جابه‌جایی یخچال

حتما باید یخچال فریزر خود را به هنگام نظافت و شست و شو، به سمت جلو بکشید. به این طریق می‌توانید دسترسی آسان‌تری به پشت آن نیز داشته باشید. نکته قابل توجه آن است که پیش از جلو کشیدن یخچال و فریزر می‌بایست ورودی و تغذیه آب را از آن جدا کنید.

نظافت کندانسور یخچال

نظافت پشت یخچال نیز به میزان نظافت درون آن می‌تواند بسیار پراهمیت باشد. در اثر مرور زمان کندانسور یخچال و یا همان رادیاتور خنک کننده گاز، گرد و غبار موجود در اتاق را به خود جذب می کند. در این صورت کندانسور نمی‌تواند وظیفه خود را که خنک کردن گاز یخچال می‎باشد، به درستی انجام دهد. نکته بسیار مهم آن است که کندانسور می بایست به صورت سالانه دو بار تمیز شود تا یخچال کارکرد درست و بهینه‌تری داشته باشد. این کار طول عمر یخچال را تا حد زیادی افزایش می‌دهد

4-خارج کردن مواد از درون یخچال

جهت تمیز کردن یخچال فریزر ابتدا می‌بایست تمامی خوراکی و مواد غذایی موجود درون یخچال را خارج کنید. بهتر است مواد غذایی را در مکانی قرار دهید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. به دلیل آن که ممکن است چندین ساعت در فضای آزاد قرار داشته باشند.

5-خارج کردن و شستشوی قفسه‌ها و کشوها

پس از خارج کردن تمامی قفسه و کشوهای یخچال، آن‌ها را جهت شستشو در محل دیگری از جمله سینک ظرفشویی قرار دهید. برای تمیز کردن محیط داخل یخچال و سطوح ساید بای ساید بهتر است از یک دستمال خشک و تمیز استفاده کنیم. هم‌چنین نباید از موادی مانند صابون یا آب گرم استفاده کرد. اما برای شستشوی قفسه‌ها و کشوهایی که از یخچال خارج شده‌اند، استفاده از مایع ظرفشویی و اسکاچ مانعی ندارد.

انواع روش‌ نظافت یخچال

نکته قابل توجه آن است که می‌بایست توجه و دقت لازم را در شستشوی کشو و قفسه‎های یخچال داشته باشید تا هیچ گونه آلودگی غذایی بر روی آن‌ها باقی نماند. چنان‌چه به لکه‌هایی برخوردید که سخت پاک می‌شوند، پیشنهاد ما ترکیب آمونیاک و آب داغ است. این محلول را چندین دقیقه روی لکه‌های مد نظر خود قرار دهید تا به طور کامل پاک شود.
تمیز کردن یخچال با سرکه اصلا پیشنهاد نمی‎شود. چرا که ترکیبات سرکه به گونه‌ای است که بوی آن ماندگار می‌شود؛ در این صورت یخچال شما بوی مطلوبی به خود می‌گیرد.
با توجه به نکات گفته شده، آب لیمو به عنوان یکی از بهترین روش‌های نظافت یخچال به شمار می رود. لیمو علاوه بر خاصیت پاک کنندگی قوی خود، دارای رایحه مطبوعی نیز هست. در این روش می‌بایست مقداری آب لیمو را با آب ولرم ترکیب نمایید. سپس آن را درون یک اسپری قرار دهید. تمام یخچال را با استفاده از آن با این ترکیب آغشته کنید. سپس با استفاده از دستمال مخصوص یخچال که باید کاملا خشک باشد، بدنه داخلی یخچال را تمیز نمایید. البته که ممکن است در حین پاک کردن یخچال به چندین عدد دستمال نیاز پیدا کنید.

تمیز کردن با جوش شیرین از روش‌های تمیز کردن یخچال است. برای این کار باید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و‌ یک لیتر آب داغ در نظر گرفته شود. سپس با استفاده از یک اسفنج و یا ابر لطیف و نرم محل مد نظر را پاک نمایید.

رعایت چند نکته ساده در مورد نظافت یخچال

  • نظافت یخچال و فریزر به هیچ عنوان نباید با فشار مستقیم آب انجام شود. این نوع شستن یخچال می‌تواند آسیب‌های زیادی را به عملکرد آن وارد نماید. توصیه می‌کنیم ابتدا لکه‌های بزرگ را تمیز کنید که البته ممکن است این نوع از لکه‌ها به راحتی پاک نشوند و یا حتی به مواد شوینده و زمان ویژه‌ای احتیاج داشته باشند.

  • محلولی که برای تمیز کردن یخچال خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد شوینده‌ای هستند که دارای رایحه‌های خاصی می‌باشند. پیشنهاد می‌کنیم از این مواد به هیچ عنوان استفاده نکنید، زیرا مواد غذایی داخل یخچال ممکن است عطر آن‎ها را دریافت کنند که تاثیر آن در طعم مواد به وضوح حس می‌شود.

  • نظافت یخچال با جوش شیرین در مواقعی کاربرد دارد که یخچال شما دارای لکه‌های سخت باشد. در این صورت ترکیب جوش شیرین با آب ولرم گزینه مناسبی برای این مورد است.

  • یخچال‌ها نیز همانند سایر وسایل منزل می‌توانند در اثر مرور زمان دچار تغییر رنگ شوند و دیگر جلوه اولیه را نداشته باشند. به همین منظور تدابیری جهت تغییر رنگ یخچال صورت گرفته است.

  • به هم ریختگی و حجم زیاد مواد غذایی باعث می‌شود که هوا برای خروج گرما به خوبی جریان نداشته باشد. هم‌چنین درب یخچال زمان زیادی برای پیدا کردن ماده غذایی مورد نظر باز می‌ماند. سعی کنید مواد غذایی را مرتب و در جای مربوط به خود بچینید.

  • مواد غذایی را به صورت طولانی مدت در یخچال نگهداری نکنید. به خصوص آن‌هایی که درب‌شان را باز کرده‎اید و دیگر امکان بستن درب وجود ندارد. خوراکی‌هایی که زودتر خراب می‌شوند مانند کالباس در ظروف مخصوص نگهداری کرده و به تاریخ انقضای مواد حتما توجه کنید.

تمیز کردن لاستیک درب یخچال

کثیف بودن لاستیک درب یخچال نیز می‌تواند موجب بسته نشدن کامل درب شود. برای تمیز کردن لاستیک درب یخچال می‌بایست آب و سرکه را به میزان مساوی با یکدیگر ترکیب، سپس به وسیله دستمال‌های مخصوص لاستیک را پاک کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از آن که درب یخچال به طور کامل خشک شد، روغن لیمو یا روغن معدنی و یا حتی لوسیون بدن را با لاستیک درب یخچال پوشش دهید. بدین طریق، ویژگی انعطاف پذیری آن نیز حفظ می‌شود. نکته حائز اهمیت در نظافت لاستیک درب یخچال آن است که به هیچ عنوان نباید آن را به وسیله مایع سفید کننده به تنهایی تمیز کنید. چرا که اثرات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

تعویض لاستیک دور یخچال

انواع راهکارهای گوناگونی برای تعویض لاستیک دور یخچال در نظر گرفته شده است. تنوع این روش‌ها با توجه به نوع لاستیک‌ها تعیین شده است. لاستیک پرسی، پیچی و فشاری از جمله لاستیک‌های موجود هستند.
البته کلا لاستیک‌ها زیاد به تعویض احتیاجی ندارند. قیمت انواع لاستیک‌های یخچال بنا به نوع و ماندگاری آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد که پیشنهاد می کنیم حتما پیش از خرید خود، قیمت چند نمونه از آن ها را در فروشگاه‌های مختلف جویا شوید تا با آگاهی کامل از کیفیت آن‌ها، خرید خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا طرز نظافت از یخچال را به شما عزیزان نشان دهیم. نظافت یخچال، به صورت مداوم می‌تواند آن را از تعمیر و یا تعویض بی نیاز سازد. همین مورد باعث می‌شود تا در صرف هزینه‌ها به صورت قابل توجهی صرفه جویی شود. چنان چه علائمی از خرابی در یخچال خود مشاهده کردید، می‌توانید با کارشناسان دکتر ساید مشورت کنید تا در صورت نیاز در محل حاضر شده و مشکل یخچال را برطرف کنند. هم‌چنین در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید که چند وقت یک بار یخچال را تمیز کرده و از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *