سنسور یخچال را چقدر می‌شناسید؟ آیا از وظایف و کارکرد آن خبر دارید؟ در صورت آشنایی با این قطعه، هنگام ایجاد ایراد می‌توانید سریع‌تر آن را عیب‌یابی کرده و جلوی آسیب و خسارت بیشتر را بگیرید.

یخچال یکی از مهم‌ترین لوازم برقی است که این روزها با سیستم زندگی ما انسان‌ها عجین شده و وظیفه اصلی آن سالم نگه داشتن مواد غذایی است. فراموش نکنید که کارایی و عملکرد یک یخچال، توسط قطعات مختلفی که به سنسور یخچال معروف هستند تعیین می‌شود. با مطالعه مطلبِ «همه چیز در مورد سنسور یخچال» اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه به دست خواهید آورد.

همه چیز در مورد سنسور یخچال

یکی از مهم‌ترین لوازم برقی که این روزها با سیستم زندگی ما انسان‌ها عجین شده، یخچال و فریزر است. شاید در طول زندگی بتوان برخی از لوازم برقی را نادیده گرفت و از آن‌ها استفاده نکرد، اما یخچال جزو ضروری‌ترین نیازهای انسان امروزی است که به سالم ماندن مواد غذایی کمک فراوانی می‌کند. یک یخچال از قطعات مختلفی تولید شده که هر کدام از آن‌ها کارایی خاص خود را دارند و یکی از مهم‌ترین نوع این قطعات، سنسور یخچال است. اگر می‌خواهید همه چیز در مورد سنسور یخچال را بدانید و اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن به دست آورید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سنسور یخچال چیست؟

به وجود آمدن هر نوع اشکالی در عملکرد یخچال، باعث خراب شدن مواد غذایی می‌شود و این موضوع سلامتی ما انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای تعیین دقیق عملکرد یخچال، شرکت‌های سازنده آن از قطعه‌ای به نام سنسور استفاده کرده‌اند. در واقع سنسورها قطعاتی هستند که بر مبنای مقیاس‌های از پیش تعیین شده، عملکرد قسمت‌های مختلف یخچال را اندازه‌گیری می‌کنند. سنسور یخچال در اصل یک نوع مبدل قدرتمند است که از طریق آن اندازه‌گیری رطوبت، دما و… امکان‌پذیر است. این حسگرها پس از سنجش دقیق عملکرد یخچال، اطلاعات به دست آمده را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند.

انواع سنسور یخچال

همان‌گونه که می‌دانید یک یخچال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و مسلماً برای هر کدام از آن‌ها سنسوری وجود دارد. این سنسورها عملکرد قطعات مختلف یخچال را با دقت بررسی نموده و در صورت بروز مشکل آن را حل می‌کنند. با ما همراه باشید تا به انواع سنسور یخچال و عملکرد آن‌ها اشاره کنیم:

• سنسور محیطی یخچال: این سنسور وظیفه اندازه‌گیری دمای محیطی داخل یخچال را بر عهده دارد. در صورتی که دما بیش از اندازه بالا برود، سیگنال‌هایی توسط این سنسور به کمپرسور ارسال می‌شود تا با خنک سازی، دمای یخچال را به حالت تعادل بازگرداند.

• سنسور درب یخچال: این سنسور زمانی که درب یخچال به صورت کامل بسته نشود، با استفاده از چراغ یا صدای بوق به شما هشدار می‌دهد.

• سنسور تریزون یخچال: تریزون قطعه‌ای است که داخل یخچال قرار می‌گیرد و گرمای محیط را دریافت کرده و آن را با بهره‌گیری از جریان گاز و فرایند خنک سازی، به هوای سرد تبدیل می‌کند. سنسور تریزون یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که تعادل یخچال را برقرار می‌کند.

انواع سنسور یخچال فریزر

  • سنسورهایی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، در یخچال فریزرهای جدید نیز وجود دارند؛ اما نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد این است که یخچال فریزرهایی که با فناوری جدید طراحی شده‌اند مانند یخچال سامسونگ، سنسورهای بیشتری نسبت به یخچال‌های معمولی دارند. به همین دلیل تعمیر یخچال سامسونگ که از فناوری جدید بهره مند هستند نسبت به یخچال های معمولی پیچیده تر می باشد. در واقع همین حسگرها هستند که یخچال فریزرهای امروزی را تبدیل به دستگاه‌هایی هوشمند با کارایی بالا کرده اند. برخی از مهم‌ترین نمونه‌های سنسور یخچال فریزر شامل موارد زیر هستند:

سنسور دمای فریزر: این سنسور دمای فریزر را به صورت دقیق اندازه‌گیری کرده و از افزایش یا کاهش آن جلوگیری میکنند.
سنسور دیفراست یخچال: در ساختار یخچال فریزرهای جدید، سنسوری به نام دیفراست وجود دارد که از جمع شدن برفک و یخ در قسمت‌های مختلف آن جلوگیری به عمل می‌آورد. این سنسور ناظر بر دمای هیتر است و تعادل آن را برقرار می‌کند. از آنجایی که دیفراست عمل یخ زدایی را انجام می‌دهد، بنابراین به سنسور آن سنسور یخ زدایی یخچال نیز گفته می‌شود.
سنسور ترمیستور یخچال فریزر: ترمیستور در واقع یک نوع مقاومت است که نسبت به دما حساسیت بالایی دارد. برای تولید این قطعه از مواد نیمه هادی استفاده شده و میزان مقاومت الکتریکی آن، با توجه به تغییرات دما تغییر می‌کند. سنسور ترمیستور یخچال یا سنسور حرارتی یخچال تغییرات به وجود آمده در این قطعه را به اطلاع کاربران رسانده و از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین جزوه قطعات ضروری و حساس در عملکرد یخچال ار می آید چناچه این قطعه در هر مدل از یخچالی دچار آسیب شد؛ تکنسین های دکتر ساید آماده کمک رسانی به شما عزیزان هستند. دکتر ساید، نمایندگی یخچال فریجیدر، وستینگهاوس، پروفایل و… در تهران را بر عهده دارد.

تست سنسور یخچال

با استفاده از روش تست سنسور یخچال می‌توان بسیاری از اشکالاتی که در ساختار آن وجود دارند را پیدا و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد. برای انجام این کار باید ابتدا محل قرارگیری سنسور را پیدا کرده و سیم‌های آن را قطع کنید. سپس با استفاده از ابزارهایی مانند اهم‌متر و میلی‌متر مقاومت آن را در دمای اتاق اندازه گیری کنید. در ادامه سنسور را درون مخلوطی از آب و یخ قرار داده و دوباره مقاومت آن را اندازه بگیرید. اگر تغییرات محسوسی در سنسور مشاهده نکردید، نشان دهنده خراب شدن آن است. البته در برخی از موارد نیاز است که با کمک یک متخصص اقدام به تست ترمیستور یخچال کرده و اشکال آن را به صورت دقیق بررسی کنید.

تعویض سنسور یخچال

پس از عیب یابی سنسور یخچال حالا نوبت به تعویض آن می‌رسد. برای انجام این کار باید ابتدا یخچال خود را از برق کشیده و محل دقیق سنسور را مشخص کنید. معمولاً بر روی تمامی سنسورها یک کاور پلاستیکی وجود دارد که ابتدا باید آن را از کاور خارج کنید. در این حین مشاهده خواهید کرد که سنسور توسط یک سوکت به یخچال متصل شده است. با کمک یک سیم چین، سنسور را از سوکت جدا کنید. سپس سنسوری که با توجه به برند و مدل یخچال خود تهیه کرده‌اید را در محل مورد نظر قرار داده و آن را با دقت به سوکت وصل کنید. در پایان نیز کاور پلاستیکی را بر روی آن قرار داده و یخچال را به برق متصل کنید.

خرابی سنسور یخچال

همان‌گونه که اشاره شد سنسور یخچال با دارا بودن حسگرهایی بسیار قدرتمند و پیشرفته، همواره در حال بررسی و آنالیز قسمت‌های مختلف یخچال است و یکی از اصلی‌ترین وظایفی که برعهده آن قرار دارد، ارائه فرمان شروع یا پایان یک کار به قسمت برد یخچال است. برد این فرمان را به قطعات مربوطه ارسال کرده و به این صورت باعث عملکرد استاندارد آن می‌شود. حال اگر به هر دلیلی در هر کدام از این سنسورها، اشکالات و ایراداتی به وجود آید، مسلماً عملکرد یخچال دچار اختلال می‌شود. در صورتی که این ایراد برطرف نشود، یخچال نمی‌تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد و این امر می‌تواند باعث خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال شود. در صورت خرابی سنسور یخچال می تواند از نمایندگی یخچال ساید بای ساید برای رفع این مشکل کمک بگیرید

دلایل خرابی سنسور یخچال

علل بسیار زیادی وجود دارند که عملکرد سنسور یخچال را با اشکال مواجه می‌کند. به عنوان مثال اگر درب یخچال بیش از حد لازم باز بماند، یا در طول روز به دفعات زیاد آن را باز و بسته کنید، سنسور آن آسیب می‌بیند. یکی دیگر از مهم‌ترین علل خرابی سنسور، آسیب دیدن ترموستات است. اصلی‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده ترموستات قرار دارد این است که دمای یخچال را کنترل نموده و زمانی که به حد مناسب رسید، برق‌رسانی به کمپرسور را متوقف میکند. بنابراین آسیب دیدن این قطعه، تاثیر منفی بر روی عملکرد یخچال میگذارد. برای رفع این مشکل باید از یک سنسور ترموستات یخچال قدرتمند استفاده کرد. البته خرابی کمپرسور نیز یکی دیگر از عللی است که در زمینه خرابی سنسورهای داخل یخچال نقش مهمی ایفا می‌کند. خراب شدن این قطعه باعث توقف چرخه سرماسازی شده و نبود سرمای کافی، به عملکرد سنسورها آسیب زیادی وارد می‌کند.

سنسور یخچال در کجا قرار دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد در هنگام تعویض سنسور یخچال به وجود آید این است که این سنسور دقیقاً در کجای یخچال قرار گرفته است؟ در پاسخ باید بگوییم در ساختار یک یخچال سنسورهای مختلفی وجود دارند که با توجه به عملکرد هر کدام، جایگاه آن‌ها مشخص شده است. بنابراین نمی‌توان یک محل مشخص را در این زمینه تعیین کرد. معمولاً در دفترچه راهنمای هر یخچال فریزر، محل دقیق قرارگیری هر کدام از سنسورها تعیین شده است و شما قبل از تعویض یا عیب یابی آن، باید ابتدا دفترچه راهنما را مطالعه کنید.

 

نحوه تست سنسور دیفراست یخچال

شیوه تست سنسور دیفراست یخچال، شباهت فراوانی با تست سایر سنسورهای یخچال دارد که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم. برای انجام این امر ابتدا یخچال خود را از برق کشیده و مواد غذایی را از داخل آن خارج کنید. سپس کاوری که بر روی سنسور یخچال وجود دارد را برداشته و آن را خارج کنید. پس از آن که سنسور دیفراست به دمای محیط رسید، آن را با یک اهم‌متر اندازه‌گیری کنید. در چنین شرایطی اگر مقاومت آن عدد صفر بود، نشان دهنده آن است که باید سنسور را تعویض کنید. خوشبختانه در بازار می‌توان نمونه‌های اورجینال و اصل این محصولات را مشاهده کرد. لازم به ذکر است که قیمت سنسور یخچال با توجه به برند تولید کننده آن و نوع سنسور تعیین می‌شود. برای مثال قیمت سنسور یخچال جنرال الکتریک نسبت به یخچال های ایرانی بالاتر می باشد. برای تعمیر سنسور یخچال جنرال الکتریک نیز می توانید از نمایندگی یخچال جنرال الکتریک در تهران کمک بگیرید.

خطاهای مربوط به سنسور یخچال

معمولاً بسیاری از خطاها و اشکالاتی که در سنسورهای یخچال و فریزرهای جدید به وجود می‌آیند، با کدهایی بر روی صفحه نمایش، در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند. البته کدهای خطا با توجه به برند هر یخچال با همدیگر تفاوت‌هایی دارند، اما برخی از آن‌ها نیز در تمامی یخچال‌ها مشترک هستند. برخی از متداول ترین خطاهای مربوط به سنسور یخچال عبارتند از:
خطای E1: خطای محیطی برای قسمت فریزر
خطای E2: خطای محیطی در قسمت یخچال
خطای E4: خطای به وجود آمده برای دیفراست فریزر
خطای E5: خطای دیفراست یخچال
خطای E6: خطای بیرونی یخچال فریزر
خطای E7: خطای ایجاد شده در قسمت سنسور کشوی درون یخچال
خطای :E13 خطای سنسور رطوبت
خطای :E24 خطای سیستم دیفراست فریزر
خطای :E25خطای سیستم دیفراست یخچال

سخن پایانی

سنسور یخچال یکی از قطعات مهم و حیاتی یخچال فریزر است که کار آن تنظیم عملکرد یخچال بوده و باعث برقراری تعادل و هماهنگی میان قسمت‌های مختلف آن می‌شود. در صورتی که ایراد سنسور یخچال برطرف نشده یا با سنسور جدید تعویض نگردد، نه تنها مواد غذایی شما در معرض آسیب قرار می‌گیرند، بلکه به سایر قطعات اصلی آن نیز آسیب‌های جدی وارد می‌شود. عیب‌یابی و تعمیر این قطعه از یخچال، کار بسیار مهم و حساسی است. بنابراین از افراد متخصص و ماهر برای انجام این کار کمک بگیرید. تیم متخصص دکتر ساید برای برطرف کردن ایرادات یخچال و انواع لوازم برقی خانگی و آشپزخانه آماده خدمت رسانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *