چرا زیر ماشین لباسشویی آب جمع می‌شود ؟ چرا از جاپودری لباسشویی آب نشت می‌کند ؟ و سوالات مشابهی که ممکن است در مورد آب دادن ماشین لباسشویی برای شما نیز بوجود آمده باشد و دنبال راه حل آن باشید.

نشت آب ماشین لباسشویی یکی از موارد مهمی بوده که ممکن است برای دستگاه ما نیز اتفاق افتاده باشد. این ایراد، مشکلات زیادی از جمله خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی را به دنبال دارد. بررسی علت نشت آب ماشین لباسشویی موضوع مهمی است که تقریبا همه افراد به آن نیاز پیدا ‌می‌کنند. در طول این مقاله ‌می‌خواهیم به این مشکل بپردازیم و دلایل آن را نیز تا حد ممکن بررسی کنیم.

دلایل نشت آب ماشین لباسشویی

ابتدا به بررسی دلایل این موضوع ‌می‌پردازیم. دلایل نشت آب ماشین لباسشویی ‌می‌تواند متعدد و مختلف باشد. گاهی اوقات این دلایل بسیار جزئی بوده و حتی خودتان نیز ‌می‌توانید آن را برطرف کنید و گاهی اوقات نیز به هیچ وجه امکان این موضوع وجود ندارد و لازم است تا تعمیرکار و تکنسینی که در این کار مهارت کافی و لازم دارد، به این موضوع رسیدگی کند.

1- شلنگ‌ها

اولین مورد علت آب دادن ماشین لباسشویی مربوط به شلنگ‌ها ‌می‌شود. در واقع اگر شاهد نشتی پیدا کردن آب از ماشین لباسشویی شدید، ابتدا باید به سراغ شلنگ‌ها بروید و آن‌ها را چک کنید. معمولی‌ترین قسمت ماشین لباسشویی مربوط به شلنگ‌های تخلیه آب و همچنین شلنگ‌های ورودی آب هستند. زمانی که اتصال این دو شلنگ به درستی انجام نشده باشد و یا پوسیدگی در این شلنگ‌ها دیده شود، احتمال نشت کردن آب نیز وجود دارد.
گاهی اوقات ممکن است این شلنگ‌ها در اثر ضربه و یا کشیدگی که پیدا ‌می‌کنند نیز پاره شوند. در این صورت بهترین کار تعویض شلنگ پاره شده است، زیرا هر قدر هم که تعمیر آن‌ها را به خوبی انجام دهید نمی‌توانید مطمئن باشید که ماشین لباسشویی مجددا نشتی پیدا نمی‌کند.

نشتی ماشین لباسشویی

2- دریچه ورودی آب

مورد بعدی درخصوص دریچه ورودی آب است. وظیفه دریچه ورودی آب مربوط به کنترل کردن ورود آب سرد و گرم به داخل لباسشویی است. محل شیر این آب‌ها نیز در پشت لباسشویی قرار دارد که یک کلنگی به آن متصل شده است. برای بررسی کردن نشتی از این قسمت باید هم دریچه و هم شلنگ وصل شده به آن را کنترل کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه ترک، خراشیدگی و بریدگی وجود ندارد که سبب آسیب دیدگی و نشت پیدا کردن آب شده باشد.

3- خرابی پمپ لباسشویی

دلیل بعدی نیز مربوط به خراب شدن پمپ لباسشویی ‌می‌شود. این مورد یکی از شایع ترین موارد و دلایلی است که ‌می‌تواند سبب نشت آب ماشین لباسشویی شود. این پمپ که در واقع پمپ تخلیه آب است ‌می‌تواند از نوع درایو مستقیم، الکتریکی و یا تسمه‌ای باشد. در صورتی که در طول چرخه شستشو شاهد نشتی آب بودید، باید به خرابی پمپ تخلیه شک کنید. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پمپ تخلیه ‌می‌تواند مربوط به عدم ورود آب به ماشین لباسشویی باشد؛ زیرا تا زمانی که آب داخل ماشین لباسشویی خالی نشده باشد، آب وارد آن نمی‌شود.

4- دیگ ماشین لباسشویی

مورد بعدی که ‌می‌تواند مربوط به نشت آب ماشین لباسشویی باشد، خرابی یا پارگی دیگ آن است. البته دلیل دیگری نیز ‌می‌تواند وجود داشته باشد و آن هم عدم تراز بودن دیگ است. زمانی که ماشین لباسشویی و به تبع آن دیگ ماشین تراز نباشد، دستگاه در هنگام کار باعث تکان خوردن‌های متعدد و در نهایت ضربه خوردن به دستگاه ‌می‌شود. این کار در موارد شدید حتی ‌می‌تواند ایجاد شکاف و یا سوراخی را نیز نماید.

5- کاسه نمد

یکی دیگر از مشکلات نیز مربوط به خرابی کاسه نمد ‌می‌شود. در صورتی که ماشین لباسشویی در زمان پر کردن آب و یا در زمان چرخش مخزن نشتی پیدا ‌می‌کند، ‌می‌تواند مربوط به خرابی کاسه نمدها باشد.
اگر قصد دارید تا خودتان بررسی این قسمت را انجام دهید، بهتر است ابتدا قاب پشتی ماشین را باز کنید و صبر کنید تا ماشین لباسشویی به طور کامل آبگیری شود. به قسمتی که بلبرینگ دارد نگاه کنید و ببینید که آیا آب از آنجا خارج ‌می‌شود یا خیر. اگر آب در حال خروج از همان نقطه بود، برای تعویض کاسه نمد باید کل ماشین لباسشویی را باز کنید.
از جمله دلایلی که ‌می‌تواند سبب خرابی کاسه نمد و بلبرینگ‌ها شود، ‌می‌توان به حجم بسیار زیاد لباس داخل ماشین لباسشویی اشاره کرد که در طول زمان سبب بروز مشکل و نشت پیدا کردن آب ‌می‌شود.

6- لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

مورد بعدی در خصوص نشت آب از درب لباسشویی و در واقع از لاستیکی است که دور درب ماشین لباسشویی قرار ‌می‌گیرد. این لاستیک یک عایق کامل بوده و اجازه خروج آب را از ماشین لباسشویی نمی‌دهد. در صورتی که به صورت روزانه و مداوم از لباسشویی استفاده کنید، ممکن است لاستیک دور درب ماشین خراب شود و آسیب ببیند. گاهی اوقات به طور حتمی ‌مشکل از لاستیک دور درب نیست، بلکه مشکل از عدم قفل شدن درب ماشین لباسشویی است.

7- درب لباسشویی

در قسمت قبلی به لاستیک دور درب لباسشویی و همچنین به قفل درب اشاره کردیم. اما گاهی اوقات زبانه‌ای که مسئول سفت نگه داشتن درب ماشین لباسشویی ‌می‌شود و محکم ماندن درب در هنگام شست و شو را به عهده دارد، خراب شده و نمی‌تواند به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد. اگر این زبانه پوسیده شده باشد و یا در اثر مشکلی خاص دچار خرابی شده باشد، نیاز به تعویض آن و یا به طور کامل نیاز به تعویض درب لباسشویی دارید.

8- سوئیچ فشار و هیدروستات

هیدروستات چیست؟ هیدروستات یک سوئیچ فعال فشاری ‌می‌باشد که به منظور معین کردن سطح آب مورد نیاز در مخزن لباسشویی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. این بخش هیدروستات معمولا در کنار بخش کنترل پنل قرار گرفته است و دارای یک شلنگ با شکل گنبدی و متصل به مخزن است. در صورتی که در زمان پر کردن مخزن آب لباسشویی شاهد نشتی آب بودید، ‌می‌توانید به این مورد نیز توجه داشته باشد.
نکته مهمی ‌که در این خصوص وجود دارد آن است که اگر ماشین لباسشویی دارای برد الکترونیکی باشد، این میکروسوئیچ در قسمت فاضلاب زیر مخزن قرار ‌می‌گیرد.

نشتی ماشین لباسشویی

9- جاپودری لباسشویی

گاهی اوقات شاهد نشت پیدا کردن آب از قسمت جاپودری لباسشویی ‌می‌شویم. در صورتی که جاپودری ماشین لباسشویی دچار رسوب گرفتگی شده باشد، ممکن است نشتی آب را از این قسمت مشاهده کنید. این موضوع به آن خاطر است که فشار آب ورودی از شیر برقی به مخزن پودر لباسشویی باعث ‌می‌شود تا آب به خارج از جاپودری بپاشد. بنابراین خروج آب از جاپودری نیز یکی دیگر از موارد مربوط به نشتی آب لباسشویی ‌می‌شود.

جمع بندی

مسائل و مواردی که در این زمینه مطرح شدند را ‌می‌توانیم در زمان نشت آب ماشین لباسشویی مورد توجه قرار دهیم و تا جایی که امکان دارد خودمان دلیل این نشتی را تشخیص دهیم. اما اگر دلیل نشتی موضوع ساده‌ای نبود، بهتر است بدانید که بهترین کار آن است که به یک متخصص و تعمیرکار ماهر در این زمینه مراجعه کنید و از او کمک بخواهید تا مشکل نشتی آب ماشین لباسشویی شما را برطرف نماید. تکنسین‌های متخصص دکتر ساید آماده خدمت رسانی و تعمیر سریع ماشین لباسشویی یا سایر لوازم برقی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *