بوی بد لباسشویی اتفاق ناخوشایندی که ممکن است تا کنون با آن مواجه شده باشید. اما آیا از دلایل ایجاد این مشکل خبر دارید؟ آیا می‌دانید برای رفع بوی بوی بد لباسشویی چه اقداماتی باید انجام داد؟

بوی بد لباسشویی مشکلی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد، زیرا ممکن است علاوه بر مواجه شدن با آن در هنگام باز نمودن درب لباسشویی در فضای آشپزخانه نیز بوی فاضلاب پخش شود. این اتفاق باعث ایجاد بوی بد روی لباس‌ها نیز می‌شود. در اینجا ما به علل ایجاد بوی نامطبوع ماشین لباسشویی و راهکارهایی برای رفع آن می‌پردازیم.

بوی بد لباسشویی برای چیست؟

از عواملی که باکتری‌ها و قارچ‌ها به سرعت می‌توانند رشد پیدا کنند، وجود فضایی مناسب برای زیست و تکثیر آنهاست. با رشد باکتری‎‌ها و قارچ‎ها، محیط می‌تواند به شدت بوی نامطبوعی را منتشر کرده و در نهایت خود را به شکل کپک در قسمت‌های پلاستیکی نشان دهد.
درام و سبد ماشین لباسشویی به علت استفاده از فرایند شستشو و خشک کن، محیطی به شدت گرم و مرطوب دارد. رطوبت نیز عامل اصلی به وجود آمدن کپک‌هاست. هم‎چنین همان مواد شوینده و نرم کننده‎ای که برای شستشو استفاده می‎شود نیز فضا را برای رشد باکتری‎ها، میکرو ارگانیسم‌ها و در نهایت کپک‎ها مهیا می‎کند.
حال اگر لباس‌های شسته شده به موقع از سبد ماشین لباسشویی خارج نشوند، باعث می‎شود بوی بد لباسشویی را به خود بگیرند.

 

از عواملی که باعث ایجاد بوی ناخوشایند در لباسشویی می‌شوند عبارتند از:

1) پس از آن که لباس‎ها از لباسشویی خارج شدند، بلافاصله درب لباسشویی را ببندیم و نگذاریم فضای داخل آن خشک شود؛ این کار باعث بو گرفتن فضای سبد و لاستیک‎ها می‎شود.

2) در لاستیک‎های دور درب ماشین لباسشویی بعد از اتمام کار آب باقی بماند و خشک نشود.

3) سرویس نکردن دوره‎ای لباسشویی باعث ایجاد مشکلاتی در آن می‎شود که امکان بو گرفتن آن را بیشتر می‎کند.

4) قسمتی از لباسشویی که مخصوص ریختن پودر و مایع شستشو است، اگر بعد از استفاده‎های مکرر تمیز نشود، باعث رشد باکتری در آن محیط و بوی بد لباسشویی می‎شود.

5) به شلنگ و فیلتر و پمپ تخلیه لباسشویی (مسیر خروجی) توجهی نشود و بصورت دوره‎ای نظافت آن بررسی نگردد؛ که بر اثر آن ممکن است مسیر خروجی مسدود شده و بوی نامطبوعی ایجاد کند.

چگونه بوی بد لباسشویی خود را از بین ببریم؟

از بین بردن بوی بد لباسشویی دغدغه‎ای است که بسیاری افراد درگیر آن بوده و همواره به دنبال راه حلی برای آن هستند. ما در اینجا سعی داریم چندین روش برای رفع آن را معرفی نماییم.

 

علائم و نشانه‌های کم شدن گاز یخچال

از بین بردن بوی بد لباسشویی با ایجاد گرما و حرارت

در بسیاری از موارد افراد به علت نداشتن لوله کشی آب گرم و یا کمتر مصرف کردن انرژی از استفاده آب داغ برای شستشوی لباس‎ها جلوگیری می‎کنند. شستشوی لباس‎ها با آب گرم می‎تواند این باکتری‎ها را تا حدودی از بین ببرد. هم‎چنین بعد از چندین بار استفاده از لباسشویی بهتر است یکبار لباسشویی را با آب گرم و بصورت خالی بشوییم. این امر در کم کردن و یا جلوگیری کردن از ایجاد بوی بد لباسشویی می‎تواند به ما کمک کند.

از بین بردن بوی بد لباسشویی با مواد شستشوی مناسب و با کیفیت

برای کم کردن بوی بد لباسشویی بهتر است از مواد شوینده متناسب با ماشین و لباس‎ها استفاده کنیم. موادی که کف صابونی کمتری دارند، برای استفاده مناسب ترند.

ایجاد جریان هوای مناسب و تمیز نمودن لباسشویی بعد از شستشو

با باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی بعد از شستشو و خشک نمودن لاستیک‌های دور درب می‎توانیم از مرطوب ماندن محیط دیگ لباسشویی جلوگیری کرده و فضا را برای رشد باکتری‎ها نامساعد کنیم. هم‎چنین بعد از شستشوی لباس‎ها بهتر است جا پودری تمیز شود تا مانده پودر و محلول شستشو باعث تشدید این مساله نگردد.

شستشوی ماشین لباسشویی با سرکه برای از بین بردن بوی بد آن

برای از بین بردن بوی بد لباسشویی می‎توان دو پیمانه سرکه را در سبد لباسشویی ریخت و درب آن را به مدت یک ربع بست و سپس لباسشویی را به آب داغ برای شستشو فعال نمود. بهتر است سالانه دو بار این کار انجام شود.

از بین بردن بوی بد لباسشویی با محلول جوش شیرین

علاوه بر استفاده از سرکه می‎توان روش بهتر و موثرتری استفاده نمود. جوش شیرین بخاطر خاصیتی که دارد برای نابودی باکتری‎ها و قارچ‎ها بسیار موثر عمل می‎کند. برای این کار می‎توانید حدود یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با همان مقدار آب مخلوط کرده و در جای شوینده لباسشویی بریزید و اجازه دهید لباسشویی با این محلول شستشو یابد.

تمیز کردن مسیر خروجی و رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی

مسیر خروجی فاضلاب لباسشویی یعنی همان پمپ تخلیه، فیلتر و شلنگ باید بصورت مرتب بررسی و تمیز شود. در غیر این صورت باعث به وجود آمدن کثیفی و انبوه باکتری‌ها می‎گردد. این بو دیگر نه تنها در داخل لباسشویی پخش شده، بلکه فضای آشپرخانه را نیز پر می‌کند. هم‌چنین ممکن است به مرور، مسیر خروجی دچار گرفتگی و پارگی شود که دیگر علاوه بر تلاش برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی، باید به فکر تعمیر آسیب‌های وارده نیز باشید.

استفاده از بوگیر درماشین لباسشویی

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد لباسشویی، استفاده از بوگیر در ماشین لباسشویی است که به دو صورت قرص و مایع وجود دارد. از قرص می‌توان در جاپودری ماشین لباسشویی استفاده کرد و یا در دیگ لباسشویی بدون لباس انداخت تا با یکی از برنامه‌های شستشو داخل دیگ را ضدعفونی کرده و بو را از بین ببرد.
کاربران لباسشویی‌هایی که بیشتر درب آن‌ها از جلو باز می‌شود؛ مثل برندهای ال جی و سامسونگ بیشتر با این موضوع درگیر هستند. برای رفع بوی بد لباسشویی الجی کارشناسان آن به کاربران توصیه می‌کنند حتما تا دو ساعت بعد از شستشو درب لباسشویی را باز بگذارند تا کاملا فضای آن خشک شود و در ادامه همان راهکارهایی که در بالا گفته شد را پیشنهاد می‌دهند. کارشناسان و متخصصین سام سرویس نیز برای رفع بوی بد لباسشویی سامسونگ علاوه بر توصیه‌های ذکر شده استفاده از جرم‌گیر را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند.

بوی سوختگی در ماشین لباسشویی از چیست و چگونه می‌توانیم آن را رفع کنیم؟

تماس هوای گرمی که در فرآیند شستشوی لباس‎ها ایجاد می‌شود با واشرهای لاستیکی داخل سبد، گاهی اوقات باعث ایجاد بوی خفیف سوختگی در ماشین لباسشویی می‌گردد. اما گاهی ممکن است این بو شدت یابد که در این صورت باید به دنبال علت دیگری بود. در این صورت توصیه می‌شود بلافاصله لباسشویی را از برق بکشید و از تعمیر کار متخصص برای بررسی علت بو راهنمایی بگیرید.

 

علت بوی بد لباس ها چیست و چرا بوجود می آید؟

بوی بد لباسشویی می‌تواند به لباس‎ها منتقل شود و این بو با هیچ عطری از بین نمی‎رود. هم‌چنین خشک نکردن لباس‎ها بلافاصله بعد از شستشو نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد در لباس‎هاست.

 

چگونه می توان بوی بد لباس‎ها را از بین برد؟

از بین بردن بوی بد لباس‎ها ترفندهای ساده‎ای دارد که در اینجا به تعدادی از آن‎ها اشاره می‌شود:
− از بین بردن بوی بد لباس‎ها با سرکه سفید: برای اینکار در هنگام شستشو − یک پیمانه سرکه سفید را همراه با مواد شوینده در جاپودری دستگاه بریزید.
− استفاده از ترکیب آبلیمو و نمک دریا: این ترکیب علاوه بر از بین بردن بوی بد، لکه‎های لباس را نیز از بین می‎برد.
− استفاده از ترکیب سرکه سیب و آبلیمو: این ترکیب می‎تواند بوهای شدید لباس و لکه‎های روغنی آن را از بین ببرد.
− فریز کردن لباس‎ها که در این روش لباس‎ها را می‎توان در کیسه‎ای به مدت چندین ساعت در فریزر قرار داد.
− استفاده از جوش شیرین در قسمت جاپودری ماشین لباسشویی در هنگام شستشوی لباس‎ها.
− استفاده از آب اکسیژنه که برای این کار باید لباس‌ها را با آب گرم و آب اکسیژنه شست تا بوی بد آن‎ها از بین برود.

جرم گیری ماشین لباسشویی چگونه است؟

• به دلیل استفاده زیاد ازماشین لباسشویی، وجود محیط مرطوب، باقی ماندن مواد شوینده و ماندن لباس‌ها در داخل لباسشویی پس از شستشو ممکن است در قسمت‎های مختلف آن ایجاد جرم کند. جرم‎گیری ماشین لباسشویی باعث از بین رفتن بوی بد آن و بهبود عملکرد دستگاه می‎شود.

• جرم‎گیری ماشین لباسشویی برای قسمت‎هایی مانند درب و لاستیک درب با اسفنج و سرکه انجام می‎شود. برای قسمت‎هایی مثل جاپودری می‎توان به کمک مسواک و سرکه این کار را انجام داد. البته برای این قسمت از محلول‎ها و مواد جرم‎گیر نیز می‎توان استفاده کرد.

• برای جرم‌گیری دیگ ماشین لباسشویی می‎توان از محلول‎های سرکه و جوش شیرین استفاده نمود. البته قرص‌ها و پودرهای مخصوص جرگیری لباسشویی نیز در بازار وجود دارند که می‌توان از آنها نیز استفاده نمود و جرم و بوی بد ماشین لباسشویی را از بین برد.

جمع بندی

بطور کلی از بین بردن بوی بد لباسشویی کار سختی نیست و با چندین ترفند خانگی و همچنین دقت در تمیز و خشک کردن قسمت های مختلف آن می توان این مشکل را براحتی رفع نمود. اما اگر در بعضی مواقع بوی بد لباسشویی با روش هایی مثل استفاده از جوش شیرین و سرکه و روش‌های دیگر از بین نرفت، بهتر است با تکنسین‌های تعمیر لباسشویی مشورت کنید. اگر شما نیز تاکنون با این مشکل مواجه شده‌اید، در قسمت کامنت تجربیات خود و راه‎های برطرف کردن مشکل بوی نامطبوع ماشین لباسشویی را با ما در میان بگذارید. هم‎چنین در صورتی که به خدمات تعمیر و سرویس دهی نیاز داشتید، با کارشناسان دکتر ساید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *