تماس با جنوب تهران

021-66554292

تماس با سراسر تهران

021-86110960

تماس با غرب تهران

021-46292165

تماس با مرکز تهران

021-66552791

تماس با شرق تهران

021-88283930

تماس با شمال تهران

021-88283930

دکتر ساید مجموعه تخصصی با در اختیار داشتن تکنسین های مجرب و با تجربه آماده خدمت رسانی به صورت 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل است. چناچه هر یک از لوازم خانگی شما دچار مشکل شد و نیاز به تعمیر داشتید با پر کردن فرم یا تماس با شماره های زیر در کمتر از 2 ساعت بهترین تعمیرکار مجموعه به آدرس گفته شده مراجعه کرده و خدمات تعمیر در محل را آغاز می کند.

درخواست فوری تعمیرکار

نام و نام خانوادگی

خالی شدن گاز یخچال از مهمترین دلایل خرابی و فساد مواد غذایی داخل یخچال است. نشتی گاز یخچال را چگونه تشخیص دهیم و برطرف کنیم؟ با ما همراه باشید.

در این مقاله در ابتدا به کارکرد گاز یخچال در نگه‌داری مواد غذایی درون یخچال، علت خالی شدن گاز یخچال و روش‌های تشخیص آن می‌پردازیم. همچنین برای آشنایی با روش‌ رفع نشتی گاز یخچال می‌توانید ویدئو آموزشی دکترساید را تماشا کنید.

خالی شدن گاز یخچال

گاز یخچال یک سیال مبرد است که چرخش آن درون لوله‌های پشت یخچال باعث خنک شدن دستگاه و تازه ماندن مواد غذایی می‌شود. این لوله‌کشی از قطعات مختلف یخچال مانند اوپراتور، کندانسور، رادیاتور، کمپرسور، یخ‌ساز و غیره عبور می‎کند. گاز یخچال معمولا انواع گاز CFCو گاز فریون است که برای کاهش زیان‌های محیط زیستی و آسیب به لایه اوزون ممکن است از ترکیب‌های شیمیایی مختلف مانند R600، R22 یا R407 استفاده شود.
کمپرسوریخچال وظیفه چرخاندن و حرکت دادن این گاز را در لوله‌ها بر عهده دارد. گاز خنک‌کننده در قسمت جایخی، گرمای مواد درون آن را گرفته و گرم می‌شود. سپس به وسیله فشار وارد شده از کمپرسور به میله‌های شبکه‌ای پشت یخچال انتقال می‌یابد. در این میله‌ها، گاز گرمای خود را به بیرون منتقل می‌کند و خودش سرد می‌شود. دوباره به حرکت درآمده و چرخه تکرار می‌گردد. جنس لوله‌های به کار رفته در پشت یخچال اهمیت زیادی دارند؛ چرا که اگر جنس مرغوبی نداشته باشند، امکان پوسیدگی و سوراخ شدن آن‌ها وجود دارد. در این صورت امکان خالی شدن گاز یخچال وجود دارد.

علت خالی شدن گاز یخچال

علت خالی شدن گاز یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما از مهمترین دلایل این اتفاق سوراخ شدن لوله های اوپراتور و یا تفاوت ضخامت لوله های پشت یخچال اشاره نمود. نشت گاز یخچال اتفاق مهمی است که در صورت بروز باید سریعا این مورد را برطرف نمود.  در ادامه علت خالی شدن گاز یخچال را توضیح خواهیم داد:

ایجاد سوراخ یا جابه‌جا شدن لوله‌های اوپراتور

اگر حمل و نقل دستگاه به درستی انجام نشود و یخچال ضربه ببیند، ممکن است لوله‌های یخچال از جای اصلی خود خارج شده و یا سوراخ شوند. هم‌چنین استفاده و کارکرد طولانی مدت یخچال باعث کهنگی و پوسیدگی لوله گاز یا قطعات یخچال و در نهایت سوراخ شدن آن‌ها شود. این اتفاق هنگام تراشیدن برفک و یخ‌زدگی‌های یخچال با ابزار تیز هم ممکن است اتفاق بیفتد. هم‌چنین اگر لوله‌ها توسط تعمیرکار ناوارد یا افراد معمولی درست تعمیر و نصب نشوند، راهی برای خروج گاز از یخچال به وجود می‌آید.

ضخامت و جنس لوله‌های پشت یخچال

کم و زیاد بودن قطر و اندازه لوله‌ها در خروج گاز از لوله تاثیر دارد. مثلا اگر لوله‌ها ضخامت کمتری داشته باشند، گاز فشار بیشتری به لوله وارد کرده و باعث سوراخ شدن و خالی شدن گاز یخچال می‌گردد. جنس لوله در اپراتور مهم‌ترین نقش را در نشتی گاز دارد. برخی لوله‌ها از فولاد یا آهن بدون عایق ساخته می‌شوند که ممکن است پس از مدتی دچار پوسیدگی شوند. جنس لوله‌ها معمولا از آلومینیوم و مس است. لوله‌های مسی، باکیفیت‎ترین لوله‌ها هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نیز نمی‌شوند.

دلایل نشتی گاز یخچال
نشتی گاز یخچال

وجود نشتی در لوله های کندانسور و کمپرسور

لوله‌های مارپیچ پشت یخچال فریزر که کندانسور نامیده می‌شوند، ممکن است به دلیل جابه‌جایی‌های غیراصولی، وارد شدن ضربه محکم و جسم تیز دچار ترک یا سوراخ شوند. هم‌چنین کارکرد زیاد و افزایش عمر دستگاه در گذر زمان نیز لوله‌ها را مستعد پوسیدگی و سوراخ شدن می‌کند. پوسیدگی، ضربه خوردن، کیفیت نامرغوب لوله‌ها و جابجایی درست موجب آسیب و نشتی در قسمت‌های مهم دیگر از جمله کمپرسور نیز می‌شود.

عدم اتصال مناسب شیر والف به کمپرسور یخچال

شیر والف به کمپرسور متصل است لوله اصلی که از لوله مسی به کمپرسور وصل می‌شود به درستی جوش نخورده باشد یا به دلایل جابه‌جایی نادرست و تکان شدید نشتی گاز یخچال اتفاق می‌افتد. هم‌چنین اگر شیر والف نصب شده هم مرغوب نبوده یا خراب باشد، گاز فریون به مرور زمان از لوله‌ها خارج می‌شود.

نشانه‌های خالی شدن گاز یخچال

گرم شدن مواد غذایی

هنگامی که گاز درون یخچال دچار نشتی شده و تخلیه شود، دستگاه دیگر قادر به انجام وظایف خود نبوده و مواد غذایی گرم می‌شوند. بهتر است قبل از این که با گذشت زمان مواد غذایی فاسد شوند اقدام به تعویض گاز یخچال بکنید.


کار کردن زیاد یخچال

هنگامی که گاز درون مدار و لوله‌های خنک‌کننده یخچال کاهش یابد، به دلیل این که یخچال به دمای مناسب نمی‌رسد، یک سره کار می‌کند و ابتدای اوپراتور برفک می‌زند.


کارکردن زیاد و مداوم موتور یخچال

با افزایش دمای یخچال و فریزر، کمپرسور و کندانسور بیششتر از قبل کار می‌کنند تا با استفاده از چرخش گاز فریون در سیکل، دما را کاهش بدهند تا به حد مطلوب برسند. هنگام نشت گاز مبرد، موتور یخچال هم باید بیشتر از قبل و به مدت طولانی‌تری کار کند تا مقدار کم مبرد را جبران کند. لذا موتور تحت فشار بیش از حد قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به بروز خطای بیشتری شود.


هزینه زیاد قبض برق

همان طور که گفته شد، هنگام نشت گاز یخچال، موتور و بعضی قطعات دیگر زمان طولانی‌تر و به میزان بیشتری کار می‌کنند. در نتیجه یخچال و فریزر برای تلاش بیشتر انرژی و برق بیشتری را هم مصرف خواهند کرد. هنگام مشاهده قبض‌های گران برق، بهتر است لوازم برقی از جمله یخچال را مورد بررسی قرار دهید.


انتشار بوی نامطبوع

گاز فریون و سایر گازهای مبرد مورد استفاده در لوله‌های یخچال معمولا بوی ناخوشایندی دارند. به خصوص اگر در یک فضای محدود باشند. بوی این گازها کمی مشابه بوی غذای فاسد شده است لذا ممکن است شما فکر کنید مواد غذایی درون یخچال فاسد شده‌اند. در صورت استشمام این بو، سریعا نسبت به بررسی نشت گاز اقدام کنید. مراقب باشید که در معرض بوی مستقیم گاز فریون قرار نگیرید.

تعمیر یخچال فریزر شبانه روزی

نحوه تشخیص خالی شدن گاز یخچال

بی‌توجهی به کاهش گاز یخچال ساید بای ساید منجر به تعمیر یخچال ساید بای ساید به صورت گسترده‌تر و هزینه تعمیر بیشتر می‌شود. لذا بهتر است نشتی گاز و محل آن سریع‌تر تشخیص داده شود. در این قسمت روش‌هایی که برای یافتن محل و دلیل نشتی گاز وجود دارند را بررسی می‌کنیم.
لوله‌های گاز یخچال مقداری روغن در درون خود دارند. اگر محلی از لوله گازسوراخ شده باشد، علاوه بر گاز، روغن نیز به بیرون نشت خواهد کرد. اگر در محلی از لوله شاهد خروج روغن بودید گاز یخچال نیز در حال تخلیه است.
نقاطی از یخچال که دچار یخ‌زدگی یا برفک شده باشند، محل خروج گاز یخچال را به ما نشان می‎دهند. زیرا گاز یخچال سرد است و وقتی در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرد، به صورت یخ‌زدگی یا برفک در قسمت‌هایی از لوله ظاهر می‌شود. هم‌چنین کمپرسور هم هنگام نشت گاز، به صورت یکسره کار می‌کند و امکان برفک زدن قسمت اپراتور یخچال وجود دارد.
آغشته کردن مسیر لوله گاز یخچال به کف صابون نیزاز جمله روش‌های رایج برای تشخیص خالیش دن گاز یخچال است. در صورت وجود نشتی در آن نقطه، شما شاهد ایجاد حباب خواهید بود.
در صورتی که گاز یخچال تخلیه نشده بود، لوله‌ها گرم هستند و گاز درون آن‌ها جریان دارد. اما اگر با دست زدن به لوله‌های پشت یخچال، موتجه شدید که لوله‌ها و یا کمپرسور یخچال سرد هستند، این امر نشان از خالی شدن گاز یخچال است.

آیا گاز یخچال سمی و خطرناک است؟

در صورت نشت گاز یخچال، اگر در معرض مقدار کمی از گاز فریون قرار بگیریم یا تماس مقدار کم فریون با پوست صدمات جدی دربر ندارد. اما استشمام زیاد ممکن است منجر سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، مسمومیت و یا امراض دیگر در فرد شود. لذا در صورت خالی شدن گاز یخچال بهتر است سریعا با تعمیرکاران مجموعه دکتر ساید تماس بگیرید. احتمال مسمومیت در محیط‌های بسته بیشتر است. بنابراین تا مراجعه بهترین تعمیرکار یخچال در تهران، درب و پنجره را باز کرده و یخچال را از برق بیرون بکشید.

سخن پایانی

گاز یخچال یک سیال مبرد است که وظیفه خنک‌سازی قسمت‌های مختلف یخچال و مواد غذایی را بر عهده دارد. اگر میزان این گاز به دلیل نشتی و خرابی کاهش یابد، دمای درون محفظه یخچال بالا رفته و موجب فاسد شدن محصولات درون یخچال می‌شود. تعمیر یخچال و شارژ کردن گاز آن کار افراد عادی نبوده و نیازمند بررسی توسط تعمیرکار مجرب است. اگر هر یک از علائم و نشانه‌های نشتی و خالی شدن گاز یخچال را متوجه شدید، با کارشناسان مجموعه دکتر ساید تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان برای شارژ گاز یخچال در منزل شما اقدام شود.

4 thoughts on “علت خالی شدن گاز یخچال

  1. علی صحرایی گفت:

    سلام علیکم آیا خاموش کردن یخچال در تمام هفته و روشن کردن آن یک روز در هفته موجب تخلیه گاز آن می شود ،‌باتشکر

    1. mohadese80 گفت:

      با سلام کاربر گرامی
      یکی از مهمترین علت های خالی شدن گاز یخچال، خاموش ماندن طولانی مدت دستگاه محسوب می شود. بنابراین در صورت امکان، یخچال را خاموش نکرده و یا حداقل درب یخچال و فریزر را باز گذاشته تا احتمال نشتی گاز کاهش یابد. بهتر است به این نکته نیز دقت نمایید که زیاد خاموش روشن کردن یخچال به کمپرسور فشار آورده و احتمال خرابی را نیز افزایش می دهد.

  2. زیبا گفت:

    سلام وقتتون بخیر هزینه خالی شدن گاز یخچال چقدره؟

    1. mohadese80 گفت:

      با سلام کاربر گرامی
      هزینه خالی شدن گاز یخچال بستگی به عوامل مختلفی از جمله مدل و برند یخچال بستگی دارد. با این حال مجموعه تخصصی دکتر ساید در تلاش است تا با ارائه بهترین کیفیت با قیمتی مناسب همواره رضایت شما عزیزان را جلب نماید. دکتر ساید به عنوان نمایندگی یخچال ساید بای ساید در تهران انواع خدمات مربوط به تعمیر یخچال را در سریعترین زمان ممکن انجام خواد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *