پیش از آنکه به بررسی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها بپردازیم بهتر است ببینیم کدهای خطا چیستند و علت نمایش آنها چه می‌باشد. یخچال فریجیدر از بخش‌های الکترونیکی پیشرفته و فراوانی تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها، دچار مشکلات و خرابی می‌شوند. هر اختلالی که اجازه ندهد یخچال کار خود را به‌درستی انجام دهد، سبب نمایش یک ارور خواهد شد.

این کدها، آلارم و زنگ خطری هستند که نوع مشکلات و خرابی یخچال را به شما گوشزد می‌کنند. کدهای خطای یخچال فریجیدر انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

ارور 5Y EF و رفع آن

در ادامه بررسی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، ارور 5Y EF را معرفی می‌کنیم. این خطا بیانگر اشکال در مدار فن اواپراتور یخچال فریجیدر می‌باشد. در این حالت یخچال سرد نشده و به‌طور یکسره و بدون وقفه کار خواهد کرد. ارور5Y EF  را به ارور SY EF نیز می‌شناسند.

تعمیرکاران برای رفع این کد خطای فریجیدر، به بررسی اتصالات بین برد الکترونیکی و فن در یخچال می‌پردازند. در ‌صورت بی‌عیب بودن این اتصال، احتمال خرابی فن اواپراتور وجود خواهد داشت. چنانچه فن سالم و بی‌عیب بود، احتمالا، برد الکترونیکی یخچال دچار مشکل شده و بایستی تعویض شود.

ارور EF

ارور EF در یخچال فریجیدر همچون کد خطای 5Y EF یا SY EF می‌باشد که به وجود مشکل در فن اواپراتور اشاره دارد. این مشکل سبب از کار افتادگی فن یا خشک کار کردن و صدا دار شدن آن می‌شود. فن اواپراتور وظیفه تولید سرما در یخچال را بر عهده دارد.

ارور dF همراه با رفع مشکل

در بررسی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها به ارور dF می رسیم. این کد خطا بیانگر اشکال در چرخه دیفراست یا یخ زدایی می‌باشد. انجام نادرست یا ناقص دیفراست، سبب گرم شدن یخچال خواهد شد. زمانی که یخچال سرما ندارد، تکنسین احتمال می دهد که یکی از قطعات سیستم دیفراست یخچال فریجیدر با مشکل مواجه شده یا از کار افتاده است. اولین اقدام، بررسی اتصال مابین مدار دیفراست و صفحه کنترل یخچال می‌باشد. پس از اطمینان از اتصال صحیح این دو قسمت، ترموفیوز، ترمودیسک، فن و المنت داخل فریزر بازرسی گشته و در‌ صورت لزوم رفع عیب می‌شوند.

ارور SH نحوه عیب یابی و رفع خطای آن

این کد خطا در اثر قطعی حسگر دمای فریزر نمایش داده می شود. این قطعی غالبا به دلیل اتصال کوتاه بین سنسور فریزر و صفحه نمایش یخچال فریجیدر به وجود خواهد آمد. برای عیب یابی این ارور، سیم کشی بین رزیستور یا سنسور دما و صفحه نمایش مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن، سنسور دما چک شده و در صورت لزوم تعویض می گردد. در پاره ای از موارد، این کد خطا ممکن است در اثر اشکال در برد الکترونیکی یخچال ایجاد شده باشد که در این صورت تعمیرکار موظف به عیب یابی برد کنترل یخچال خواهد شد.

در ادامه مبحث پیرامون علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، کد خطای بعدی SY CF یا 5YCF می باشد. این ارور نشان دهنده اشکال در ارتباط بین برد اصلی یخچال با دکمه ها (رابط کاربری) است. در این حالت سوکت‌های اتصال دهنده با برد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ارور SY CF یا 5Y CF

ارور OP نحوه عیب یابی و رفع خطای آن

در زمان بررسی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، با کد خطای OP نیز مواجه خواهید شد. این ارور نشانگر عدم کارکرد درست سنسور دمای یخچال می باشد. این از کار افتادگی به دلایل متعددی چون، جدا شدن، اتصال کوتاه و قطعی سوکت یا خرابی سنسور دمای یخچال اتفاق می افتد. سوکت سنسور دما یا ترمیستور به برد الکتریکی یخچال متصل است. برای رفع این مشکل، سنسور دما باید بازبینی و چک شود. در صورت درآمدن سوکت با وصل آن مشکل به سادگی برطرف خواهد شد. اما ترمیستور در صورت معیوب بودن نیاز به تعویض پیدا می کند.

ارور SY CE

کد خطای SY CE در یخچال فریجیدر بیانگر بالا بودن ولتاژ برق ورودی دستگاه می‌باشد. اغلب، این ایراد از ضعف مقاومت‌های برد الکتریکی یخچال ناشی می‌شود. همین امر سبب می گردد برد توانایی کاهش ولتاژ ورودی برق را از دست بدهد. استفاده از محافظ برق مطمئن راه حل خوبی است.

ارور SB یا 5B

در بررسی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، به کدهایی بر می‌خوریم که ارور نیستند. کد SB یا 5B از‌جمله این موارد است که یخچال را به وضعیت دمو برده و تولید سرما را در آن متوقف می‌سازد. نگه داشتن همزمان دکمه‌های بالا و پایین به مدت 5 ثانیه این وضعیت را تغییر می‌دهد

نحوه عیب یابی و رفع خطای SY EF

کد خطای SY EF مربوط به ضعف و کاهش سرعت چرخش، از کار افتادگی یا سوختگی کامل فن اواپراتور یخچال فریجیدر می‌باشد. در این حالت فن بایستی باز شده و سلامت آن بررسی گردد.  در صورتی که فن سوخته یا از کار افتاده باشد، تعمیرکار اقدام به تعویض آن خواهد کرد.

نحوه عیب یابی و رفع ارور SY CE OR SY CF فریجیدر

کد خطای SY CF از قطعی ارتباط بین برد صفحه نمایش و برد اصلی ناشی می‌شود. برای رفع این ارور سوکت‌های برد این دو بخش را با‌دقت بررسی می‌کنند. اگر سوکت‌ها از جای اصلی خارج شده یا سولفاته کرده به‌سادگی قابل راه‌اندازی مجدد است. اما در صورت اتصال درست سوکت‌ها و سالم بودن آنها، تعمیرکار سلامتی دو برد را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

نحوه رفع ارور 4 در یخچال فریجیدر

در معرفی علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، ارور 4 نیز اهمیت زیادی داشته و به عدم اتصال دمپر و برد الکترونیکی یخچال مربوط می شود. دمپر دریچه انتقال سرما از فریزر به یخچال می‌باشد. اگر دمپر دچارقطعی یا مشکل شود، کارکرد یخچال با مشکل روبرو خواهد شد. دراین حالت بایستی برد الکتریکی، دریچه و اتصالات آن تست شود.

پیشگیری از خرابی یخچال ویرپول

یخچال ویرپول نیز همچون فریجیدر در صورت خرابی و مشکل، کد خطا نمایش می دهد. برای پیشگیری از خرابی یخچال ویرپول و مواجه نشدن با این کدهای خطا، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • لاستیک درب ها را مرتب تمیز کنید
  • تمیز کردن کندانسورو فن یخچال
  • تمیز کردن منافذ گذر هوای فریزر
  • تنظیم دمای یخچال در تابستان و زمستان
  • توجه به موقعیت قرارگیری یخچال در منزل
  • قرار ندادن غذا با دمای بالا در یخچال ویرپول
  • کاستن از مقدار مواد‌غذایی قرار گرفته در یخچال
  • استفاده از محافظ برق برای ورودی برق یخچال

کلام آخر

بهترین و مطمئن ترین روش برای یافتن علت نمایش ارورهای یخچال فریجیدر و رفع آنها، کمک خواستن از تکنسین های باتجربه می باشد. پیشنهاد ما به شما دکتر ساید می باشد. این مجموعه تعمیرات انواع لوازم خانگی را در تهران به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی به انجام می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *