خاموش شدن ناگهانی یخچال به دلیل اهمیت دستگاه، اتفاقی است که موجب نگرانی اغلب خانواده ها می شود. یخچال ها به دلایل گوناگونی از قبیل: سوختن موتور، خرابی ترموستات یا برد و مشکل در اتصالات یا جریان برق ورودی خاموش می شوند. جهت برطرف کردن عیب یخچال باید در اسرع وقت نسبت به عیب یابی و تعمیر دستگاه اقدام کرد. یخچال ها مدل ها و برندهای گوناگونی دارند و هر کدام از آنها باید به روش خاصی عیب یابی و تعمیر شوند. به عنوان مثال علت خاموش شدن یخچال ساید دوو با علل خاموشی یخچال سایر برندها و مدل ها در برخی موارد تفاوت هایی دارند.

بهترین اقدام برای عیب یابی و تعمیر انواع یخچال مراجعه به مراکز تخصصی تعمیر یخچال و دریافت مشاوره و کمک از کارشناسان ماهر است؛ اما گاهی اوقات قبل از مراجعه به مراکز مذکور می توان با دقت و توجه به عیب یابی صحیح دستگاه پرداخته و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کرد.

خاموش شدن صفحه نمایش یخچال ساید دوو

در برخی موارد صفحه نمایش یخچال ساید دوو دچار مشکل شده و خاموش می شود. خاموش شدن نمایشگر به دلایل مختلفی به وجود می آید. یکی از آنها قطع برق است. بنابراین اولین بخشی را که باید چک کنید؛ اتصالات و سیم ها و برق منزل است. خرابی برد الکترونیکی نیز موجب خاموشی نمایشگر می شود. نوسان برق یا سرایت آب به برد موجب خرابی آن می شود. جهت تعمیر یخچال دوو باید از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. گاهی اوقات خرابی پنل در اثر آب خوردگی و ضربه خوردن نیز موجب خاموش شدن نمایشگر می شود که باید توسط تکنسین تعمیر شود.

ایراد در سیم کشی برق یخچال هم گاهی اوقات موجب خاموش شدن صفحه نمایش ساید دوو می شود. جهت تشخیص مشکل باید سیم کشی ها بررسی شوند. اشکال در اتصال میان برد و نمایشگر نیز یکی دیگر از دلایل خاموشی نمایشگر است که رفع آن توسط تکنسین انجام می شود. خرابی شاسی درب یخچال و همچنین فعال شدن سیستم عیب یابی در دستگاه نیز جزو مواردی است که به خاموشی نمایشگر می انجامد.

اشکال در اتصالات سیم و پریز

گاهی اوقات اشکال در اتصالات سیم و پریز، علت خاموش شدن یخچال ساید دوو است. جهت بررسی و عیب یابی باید سلامت پریز و دوشاخه برق مربوط به یخچال را چک کنید. برای عیب یابی دوشاخه، ظاهر آن را بررسی کنید که دچار تغییر شکل نشده باشد. جهت بررسی پریز نیز می توانید از فازمتر استفاده کنید. فازمتر را درون پریز کنید. چنانچه چراغ فازمتر روشن شود؛ پریز ایرادی ندارد و سالم است. سیم دستگاه نیز در اثر عوامل گوناگونی مانند قرار گرفتن نزدیک اجاق گاز یا کشیده شدن دچار مشکل می شود. به همین جهت کابل یخچال را نیز از نظر ظاهری چک کنید.

در برخی موارد خرابی ترموستات علت خاموش شدن یخچال ساید دوو است. ترموستات قطعه ای مهم و کاربردی در یخچال است که دمای دستگاه را بر اساس تنظیمات کاربر تنظیم می کند. این قطعه کاربردی با اتصال به برد یخچال، اطلاعات داده شده را به برد انتقال می دهد. خرابی ترموستات موجب ارسال اشتباه اطلاعات به برد و خاموشی یخچال است.

خطای یخچال وستینگهاوس

خرابی تایمر دیفراست

تایمر دیفراست یکی از قطعات مهم در یخچال ساید دوو است. این قطعه در یخچال های ضد برفک موجب ذوب شدن برفک های موجود می شود. تایمر دیفراست به طور خودکار در هر 6 یا 8 ساعت یکبار عمل کرده و فرمان ذوب شدن برفک را به هیتر المنت ارسال می کند. (برفک زدایی یخچال های ضد برفک دوو بین 12 تا 25 دقیقه طول می کشد.) خرابی تایمر دیفراست موجب تجمع برفک در یخچال و فریزر می شود. تجمع برفک دمای یخچال دوو را افزایش می دهد و در ادامه به خاموش شدن دستگاه می انجامد. جهت عیب یابی می توانید زمان بندی تایمر دیفراست را کنترل کنید.

مشکل در جریان برق ورودی

مشکل در جریان برق ورودی نیز می تواند علت خاموش شدن یخچال ساید دوو باشد. برای بررسی این مشکل باید عملکرد کنتور و فیوز را چک کنید. گاهی اوقات کنتور و فیوز دچار مشکل شده اند و برق در داخل پریز مربوط به یخچال وجود ندارد. پیشنهاد می شود پس از بررسی جریان برق ورودی به سراغ چک کردن بخش های دیگر دستگاه بروید.

خرابی موتور یا کمپرسور

اگر خرابی موتور یا کمپرسور علت خاموش شدن یخچال ساید دوو باشد؛ باید از نمایندگی یخچال دوو کمک بگیرید که اغلب هزینه بالایی را بر دوش کاربر می گذارد؛ چرا که یخچال و فریزر بدون وجود موتور کارایی خود را به طور کامل از دست می دهند. کمپرسورها با خنک کردن یخچال توسط لوله های موجود، وظیفه اصلی در دستگاه را دارند. اگر موتور دچار مشکل شده باشد، مواد غذایی درون یخچال گرم می شوند و این یک نشانه مهم برای عدم کارکرد موتور محسوب می شود. خاموش بودن کمپرسور بیشتر از زمان عادی و عدم سرمای لازم در درون یخچال نیز از نشانه های خرابی کمپرسور یا موتور است. موتورها به دلایل مختلفی کارکرد خود را از دست می دهند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اگر فن موتور دچار مشکل شود، عملکرد آن نیز از بین می رود.
  • سوختن سیم های داخل کمپرسور موجب عملکرد نادرست کمپرسور می شود.

در صورت سوختن اتصالات برق، کمپرسور نیز کار نمی کند.

خرابی برد الکترونیکی یخچال

در برخی موارد خرابی برد الکترونیکی علت خاموش شدن یخچال ساید دوو است. بردها در واقع مغز یخچال ها هستند. این قطعات مهم، عملکرد موتور یخچال و فن آن را کنترل می کنند. در یخچال های مدرن امروزی و به جهت کاهش مصرف انرژی، بردهای الکترونیکی عملکرد بخش های مختلف از جمله: یخساز، موتور، فن یخچال ها را کنترل می کنند. بردها در این دستگاه های پیشرفته به جای تایمر دیفراست عمل می کنند.

سوختن موتور یخچال

سوختن موتور یخچال یکی دیگر از دلایل خاموشی یخچال ساید دوو محسوب می شود. تعمیرات موتور یک امر تخصصی است که باید توسط تکنسین ماهر و باتجربه صورت گیرد. جهت عیب یابی موتور یخچال موارد مختلفی را بررسی کنید؛ چرا که تعمیر موتور یا تعویض آن امری هزینه بر است. در برخی از موارد موتور قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. یکی از نشانه های اصلی خرابی موتور، گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال و عدم وجود دمای مطلوب در دستگاه است.

به دلیل تخصصی بودن تعمیر موتور و عیب یابی آن با کارشناسان ماهر و باتجربه مشورت کنید.

سوختگی محافظ برق یخچال

در بسیاری از موارد سوختن محافظ برق یخچال علت خاموش شدن یخچال ساید دوو است. اگر یخچال شما خاموش شده و برق ورودی ساختمان مشکلی ندارد باید اتصالات دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که محافظ یخچال خراب شده باشد؛ برق به دستگاه وارد نشده و یخچال خاموش می شود. در هنگام مواجهه با این وضعیت نسبت به تعویض یا تعمیر محافظ یخچال اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. چه اقداماتی برای بررسی و کنترل برق ورودی یخچال لازم است؟
    برای کنترل برق ورودی یخچال کنتور و فیوز ساختمان، پریز و دوشاخه مربوط به یخچال و محافظ برق را از جهت سلامت چک کنید.
  2. تعمیر برد الکترونیکی و تایمر دیفراست چگونه انجام می شود؟
    برد الکترونیکی و تایمر دیفراست قطعات مهمی هستند و تعمیر آنها باید توسط متخصصین و تکنسین های ماهر انجام شود.
  3. آیا خاموش شدن صفحه نمایش یخچال نشانه سوختن موتور دستگاه است؟
    در برخی از موارد خاموش شدن نمایشگر یخچال دوو نشانه سوختن موتور آن است؛ ولی در همه موارد اینطور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *