از بین بردن بوی بد مایکروفر، شاید این روزها به دغدغه شما نیز تبدیل شده باشد. این مشکل در اثر استفاده مکرر یا پخت غذاهای خاص ایجاد می‌شود. ولی راه حل‌های آسانی برای از بین رفتن بوی بد مایکروفر وجود دارد.

مایکروفر یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت یک غذای خوشمزه و یا گرم کردن غذا به شمار می‌رود. اما در برخی از مواقع ممکن است در اثر علل مختلف مانند سوختن غذا، این دستگاه دچار بوی ناخوشایند سوختگی گردد. ما در این مقاله قصد داریم به شیوه‌هایی اشاره کنیم که در از بین بردن بوی بد مایکروفر موثر هستند؛ اگر شما نیز دوست دارید در این زمینه اطلاعات جالبی به دست آورید، با ما همراه باشید.

رفع بوی بد ماکروفر

از بین بردن بوی بد مایکروفر

زندگی شلوغ و پر هیاهویی که این روزها بسیاری از ما تجربه می‌کنیم، فرصت آشپزی را از ما سلب نموده است؛ بنابراین همواره سعی می‌کنیم با استفاده از روش‌های سریع و مدرن، غذاهای خود را آماده کنیم. یکی از ابزارهای پیشرفته و مجهزی که این روزها به کمک ما آمده است، مایکروفر می‌باشد. با وجود آن که مایکروفر نقش بسیار مهمی در سرعت آماده کردن و گرم کردن غذاهای ما ایفا می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است در اثر یک اشتباه و سهل انگاری، دچار بوی نامطبوع و بد سوختگی گردد. باقی ماندن این بو درون دستگاه، ممکن است بر روی طعم سایر غذاها نیز تاثیر بگذارد؛ بنابراین از بین بردن بوی بد مایکروفر، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در این شرایط باید به آن توجه کنید. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی وجود دارند که به ما در از بین بردن این بو کمک فراوانی می‌کنند.

از بین بردن بوی سوختگی نان در مایکروفر

در برخی از مواقع ممکن است قصد گرم کردن نان با دستگاه مایکروفر را داشته باشید؛ در چنین شرایطی اگر یک لحظه از آن غافل شده و نان را دیرتر از زمان مقرر از درون دستگاه خارج کنید، ممکن است نان بسوزد. سوختگی نان، بوی ناخوشایندی از خود درون دستگاه باقی می‌گذارد. برای برطرف کردن این بوی بد، می‌توانید از بخار آب استفاده کنید. برای انجام این کار، ابتدا تمامی محتویاتی که درون مایکروفر قرار دارند را با دقت خارج نموده

و سپس یک لیوان آب درون آن قرار دهید و مایکروفر را به مدت 3 الی 4 دقیقه گرم کنید. در این هنگام آب شروع به بخار شدن نموده و این بخار به آرامی بوی سوختگی را برطرف می‌کند.
پس از خارج کردن ظرف آب از درون دستگاه، بر روی یک دستمال مرطوب و نرم، مقداری مایع ظرفشویی بریزید و به آرامی شروع به پاک کردن آن نمایید. اگر مطمئن شدید که بخش‌های مختلف دستگاه شما ضد زنگ و قابل شستشو است، آن را با آب تمیز شسته و پاک نمایید. در پایان نیز با یک پارچه بدون پرز آن را خشک کنید و اجازه دهید تا به مدت 2 الی 4 ساعت در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

از بین بردن بوی پلاستیک سوخته

بوی سوختگی نان در مایکروفر، با روش‌های ساده و به سرعت از بین می‌رود، اما برخی از مواد در اثر سوختن، اثرات ناخوشایندی بر جای می‌گذارند که به این راحتی نمی‌توان آن را از بین برد. یکی از آن‌ها پلاستیک سوخته است که باعث ایجاد بوی بد مایکروفر می‌گردد؛ در چنین شرایطی شاید نتوان به راحتی این بوی نامطبوع را از درون مایکروفر برطرف کرد، اما روش‌های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارند که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از ترکیب آبلیمو و سرکه است. در ساختار هر دو این مواد، اسیدهای کاملاً طبیعی وجود دارند که باعث از بین رفتن بوی پلاستیک سوخته از مایکروفر می‌گردند.
برای شروع کار در ابتدا، تمامی ذرات باقی مانده پلاستیکی که ممکن است درون مایکروفر شما باقی مانده باشند را از درون آن خارج کنید. در ادامه یک فنجان آب را با یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه مخلوط نمایید. این ظرف را درون دستگاه قرار داده و برای مدت زمان 2 الی 5 دقیقه آن را حرارت دهید. در پایان مایکروفر را با استفاده از یک حوله یا پارچه نخی تمیز کنید؛ مشاهده خواهید کرد که این بوی بد مایکروفر، در سریع ترین زمان ممکن از بین رفته است.

از بین بردن بوی نامطبوع انواع گوشت

بسیاری از انسان‌ها از مایکروفر برای پختن و یا گرم کردن انواع گوشت قرمز، گوشت ماهی و مرغ استفاده می‌کنند. در برخی از مواقع ممکن است با طولانی شدن مدت زمان باقی ماندن گوشت درون این دستگاه، با سوختن آن مواجه شویم. تمام کسانی که در آشپزخانه خود از مایکروفر استفاده می‌کنند، به خوبی از این موضوع اطلاع دارند که بوی گوشت سوخته، یکی از بدترین و ناخوشایندترین بوهایی است که در این دستگاه باقی می‌ماند.

اگر این اتفاق برای مایکروفر شما نیز افتاده باشد، باید از سرکه سفید برای برطرف کردن آن استفاده کنید. فراموش نکنید که بلافاصله پس از خارج کردن گوشت سوخته از درون مایکروفر، ابتدا درب آن را کاملاً باز بگذارید تا بخشی از بوی بد آن برطرف شود. سپس درون یک ظرف مقداری سرکه سفید ریخته و به مدت 2 الی 3 دقیقه درون دستگاه قرار دهید؛ خواهید دید که این بوی نامطبوع به کلی از بین رفته و شما می‌توانید مانند قبل از آن استفاده کنید.

رفع بوی بد مایکروفر با پرتقال

اگر هیچ کدام از مواد غذایی که تاکنون برای شما نام بردیم را در دسترس خود ندارید، می‌توانید از میوه‌ها نیز برای رفع بوی بد مایکروفر خود استفاده کنید. پرتقال یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه به شمار می‌رود و خوشبختانه در فصل‌های پاییز و زمستان نیز به وفور در دسترس ما قرار دارد. برای رفع هر نوع بوی ناخوشایندی از دستگاه مایکروفر خویش، ابتدا چند عدد پرتقال را برش داده و آن‌ها را درون یک ظرف آب قرار دهید. سپس این ظرف را برای مدت زمان 4 الی 5 دقیقه درون دستگاه قرار داده و اجازه دهید تا گرم شده و به جوش آید. سپس دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید در وضعیت خاموشی دستگاه، این مخلوط همچنان برای 30 دقیقه درون مایکروفر باقی بماند.

بوگیر مایکروفر

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که برخی از مواد کاملاً طبیعی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان بوگیر مایکروفر در نظر گرفت و از آن‌ها برای رفع بوی بد مایکروفر استفاده نمود. بسیاری از این مواد کاملاً در دسترس ما قرار دارند و با قیمت مناسبی ارائه می‌شوند:
• لیمو تازه: شما می‌توانید لیمو تازه را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و آن را به یک کاسه آب اضافه کنید. حتی می‌توان تفاله‌های لیمو را نیز به محتویات ظرف اضافه کرد. سپس مایکروفر را گرم کرده و این ظرف را به مدت 3 دقیقه درون آن قرار دهید.
• سرکه خانگی: ترکیب سرکه خانگی با آب نیز یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن بوی ناخوشایند مایکروفر به شمار می‌رود. در این مرحله نیز مانند مرحله قبل، سرکه را به مقداری آب اضافه کرده و به مدت 3 دقیقه درون مایکروفر قرار دهید.
• قهوه: قهوه یکی از طبیعی‌ترین بوگیر مایکروفر به شمار می‌رود. شما می‌توانید یک قاشق پودر قهوه را درون نصف لیوان آب ریخته و آن را به مدت یک ساعت در معرض حرارت قرار دهید. سپس درب مایکروفر را باز کرده و این ترکیب را به مدت 2 دقیقه داخل آن بگذارید.
• وانیل: بدون شک وانیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن بوی بد مایکروفر به شمار می‌رود. شما می‌توانید آن را به تنهایی با آب مخلوط نموده و یا به مخلوط آب و قهوه اضافه کرده و برای مدت چند دقیقه درون مایکروفر قرار دهید. وانیل دارای بوی کاملاً ماندگار و بسیار قوی است و بوی‌های قوی و مقاوم را به راحتی از بین می‌برد.

رفع بوی بد ماکروفر

علت سوختن غذاها در مایکروفر

حال که در مورد روش‌های برطرف کردن بوی بد مایکروفر ، نکاتی را با هم مطالعه کردیم و شیوه‌های مختلف آن را آموختیم، بد نیست در مورد علت سوختن غذاها نیز با هم صحبت کنیم. بدون شک افزایش آگاهی در مورد شیوه استفاده از مایکروفر، باعث می‌شود کمتر از قبل با سوختن مواد غذایی درون آن مواجه شویم.
• متداول‌ترین علت این امر آن است که زمان پخت یا گرم شدن غذای مورد نظر خود توسط مایکروفر را به اشتباه تنظیم می‌کنید. بدون شک هر غذایی برای پختن یا گرم شدن درون این دستگاه، نیاز به زمان خاصی دارد که باید در مورد آن اطلاعات کافی را به دست آورید.
• یکی دیگر از مهم‌ترین علل این موضوع، استفاده از ظروف نامناسب برای گرم کردن غذاست. معمولاً پیشنهاد می‌شود برای پختن و یا گرم کردن غذاهای خود به هیچ وجه از ظروف فلزی، آلومینیومی و یا چینی‌هایی که لب پر شده‌اند استفاده نکنید. برای جلوگیری از سوختن غذاها و به وجود نیامدن بوی بد مایکروفر، از ظروف مخصوص مایکروفر و سولاردام استفاده نمایید.
• خرابی قطعات مایکروفر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین علل سوختن غذاها درون این دستگاه به شمار می‌رود. قطعاتی مانند مگنترون مایکروفر اگر آسیب ببینند امواج زیادی را به صورت نامتعادل به سوی غذا هدایت کرده و در نهایت باعث سوختن آن می‌گردد. در چنین شرایطی باید حتماً از طریق متخصصان و تکنسین‌هایی که در این زمینه به فعالیت مشغول هستند، نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام روش‌های خانگی و طبیعی که به رفع بوی بد مایکروفر کمک می‌کنند، اشاره کنیم. فراموش نکنید که این دستگاه حساسیت‌های ویژه خود را دارد، اما اگر آگاهانه و با اطلاعات کامل از آن استفاده کنید، نه تنها غذاهای شما دچار سوختگی نمی‌شوند، بلکه سال‌ها می‌توانید از آن برای گرم کردن و یا پختن غذاهای خود بهره ببرید. اگر به هر علتی مانند فراموشی و یا تنظیم نادرست زمان گرم شدن مواد غذایی، دستگاه شما دچار بوی ناخوشایند شد، به راحتی و توسط مواد غذایی ارزان و در دسترس، می‌توان آن را برطرف نمود. چنانچه نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید، در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *