صدای زیاد کولر گازی، مشکلی که ممکن است با آن مواجه شده و به دنبال راه حل رفع آن باشید. آیا دلایل ایجاد این مشکل را می‌دانید؟ از طریق تماس با دکتر ساید، عیب یابی و تعمیر کولر گازی شما سریعا انجام خواهد شد.

صدای بلند کولر گازی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای برخی از کولرها پیش بیاید. این صدا گاهی به قدری آزار دهنده است که دیگر نمی‌توانید آن را تحمل کنید و به دنبال یک راه حل مناسب برای برطرف کردن آن هستید. در ادامه این مقاله درخصوص موارد مختلفی همچون صدای غیر عادی کولر گازی، علائم و نشانه‌های خرابی کولر توضیح خواهیم داد.

دلایل صدای زیاد کولر گازی

صدای کولر گازی چند دسیبل است؟ اگر پاسخ این سوال را بدانید، راحت‌تر تشخیص می‌دهید که صدای کنونی کولر غیر عادی است یا خیر. پنل خارجی باید در حد 46 دسیبل و پنل داخلی نیز باید در حد 19 دسیبل باشد. دلایلی که می‌توانند مربوط به صدای زیاد کولر گازی شوند، در چند بخش و دسته می‌توانند قرار بگیرند. این بخش‌های مختلف را به صورت جداگانه و جز به جز مورد بررسی قرار داده‌ایم تا بتوانیم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

• وجود شی خارجی

اولین موردی که می‌خواهیم بررسی کنیم و مربوط به علت صدای پنل خارجی کولر گازی می‌شود، مربوط به وجود شی خارجی در کولر گازی است. گاهی اوقات ممکن است کولر گازی به صورت عادی و بدون هیچ گونه صدایی در حال کار باشد و ناگهان دچار صداهای بلند و ناهنجاری شود. اگر این موضوع به صورت ناگهانی رخ می‌دهد، می‌توانید احتمال 90 درصدی را بدهید که یک جسم خارجی وارد کمپرسور کولر شده است.
در واقع یکی از مواردی که جز انواع علت کم و زیاد شدن صدای کولر گازی است، مربوط به وجود شی خارجی می‌باشد. این موضوع ممکن است در عوض وزش باد و… رخ دهد. ابتدا برق کلی کمپرسور و پنل را قطع کرده و سپس درپوش آن را بردارید تا اگر جسم خارجی داخل کمپرسور وجود دارد را خارج نمایید.

• لقی قاب پنل داخلی

علت صدای زیاد کولر گازی

قسمت داخلی کولر گازی دارای درب مخصوص به خودش می‌باشد. این درب یا بهتر بگوییم این دریچه مربوط به تنظیم مسیر باد است و می‌تواند جهت وزش باد پنل را تنظیم کند. در صورتی که در زمان نصب کردن کولر گازی به درستی این قسمت را نصب و تنظیم نکنند، ممکن است که همزمان با روشن کردن کولر گازی و حرکت کردن دریچه‌ها، صدای بسیار زیاد کولر را نیز بشنوید که می‌تواند آزار دهنده باشد. با تنظیم کردن این قاب داخلی صدای کولر نیز قطع خواهد شد.

• شکستگی تیغه‌های فن

در صورتی که تیغه‌های فن که جریان هوا را در داخل کمپرسور به جریان در می‌آورند دچار شکستگی شوند و یا حتی بنا به دلایل مختلفی دچار آسیب و تاب برداشتگی شوند، می‌توانید صدای زیاد کولر گازی و یا حتی صدای غیر عادی کولر گازی را بشنوید. در صورتی که تیغه‌ها شکستگی پیدا نکرده باشند و صرفا دچار تاب برداشتگی شده باشند، می‌توانید آن‌ها را صاف کرده و به حالت اولیه خود برگردانید.

• لقی پایه‌های کمپرسور

وجود مشکل در کمپرسور خارجی نسبت به کمپرسور داخلی بیشتر است. این مورد نیز باز هم مربوط به کمپرسور خارجی می‌شود. زمانی که پایه‌های کمپرسور لق شده باشد، در زمان روشن کردن کولر گازی کمپرسور شروع به جیر جیر کردن می‌کند و این صدا به سمت داخل نیز گاهی اوقات کشیده می‌شود و شما در داخل خانه و یا فضای داخلی نیز می‌توانید آن را بشنوید. اگر پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدید که مشکل صدای زیاد کولر گازی شما از این قسمت می‌باشد، صرفا لازم است تا پیچ و مهره‌های پایه‌ها را سفت نمایید.

• عدم روغن کاری فن

معمولا با فرا رسیدن فصل سرد، استفاده از کولرهای گازی برای چندین ماه متوقف می‌شود. زمانی که مجددا فصل گرما شروع می‌شود و یا به تازگی کولرگازی را خریداری می‌کنید، لازم است تا حتما سرویس کاری و در واقع روغن کاری آن را انجام دهید. روغن موتور در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید دچار خشکی می‌شود و اگر با همین حال آن را راه بیندازید به احتمال بسیار زیاد با سر و صدای آن روبرو خواهید شد. بهتر است با این موضوع با سهل انگاری برخورد نکنید و تا جایی که امکان دارد نسبت به برطرف کردن آن به سرعت اقدام کنید.

• داغی بیش از حد کمپرسور

مورد بعدی درخصوص داغ کردن بیش از حد کمپرسور است. کمپرسورهای کولر گازی نباید به صورت مداوم در حال کار باشند، این موضوع را حتی در گرم ترین نقاط نیز باید رعایت کنید. داغی بیش از حد کمپرسور در ابتدا سبب شنیده شدن صدای زیاد کولر گازی که به شکل صدای جیر جیر است می‌شود و سپس می‌تواند در موارد حاد سبب سوختگی کمپرسور نیز گردد.

• نشت روغن کمپرسور

یکی از دلایل صدای زیاد کولر گازی می‌تواند مربوط به نشت پیدا کردن روغن از کمپرسور باشد. این مورد بیشتر به دلیل افراط در روغن کاری کمپرسور کولر گازی است.

• خارج شدن کمپرسور از جای خودش

مورد بعدی که مربوط به صدای زیاد کولر گازی می‌شود، مرتبط با خارج شدن کمپرسور کولر گازی از جای خودش است. این موضوع در حقیقت می‌تواند در زمانی که کولر گازی در دورهای بالاتر کار می‌کند، بیشتر خودش را نشان دهد و سر و صدای بیشتری را ایجاد کند.

• نیم سوز شدن موتور کولر گازی

یکی از علائم نیم سوز شدن موتور کولر گازی مربوط به وجود سر و صدا در این موتورها است. در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد که یا به طور کامل باید موتور کولر را تعویض کنید و یا نشان می‌دهد که نیاز به یک تعمیر اساسی برای کولر خود دارید.

• ضربه به بدنه کمپرسور

مورد بعدی می‌توان مربوط به زمانی شود که به صورت ناگهانی و به صورت تقریبا شدیدی به بدنه کمپرسور ضربه وارد می‌شود. این ضربه می‌تواند باعث شود که کمپرسور به صورت ناگهانی دچار مشکل شده و در نهایت شاهد صدای زیاد کولر گازی باشید که شامل جیر جیر کردن و تق تق باشد.
دلایل مربوط به پیچیدن صدای باد در پنل داخلی
گاهی اوقات یکی از صداهای نامعقولی که می‌توانیم از کولر گازی بشنویم، مربوط به پیچیدن صدای باد در پنل داخلی می‌شود. این موضوع می‌تواند مربوط به صدای گاز مبرد در لوله مسی و برگشت گاز باشد. این برگشتن گاز نیز بنا به دلایلی همچون کم فشار بودن کولر گازی رخ می‌دهد.

رفع صدای زیاد کولر گازی

مورد بعدی می‌توان مربوط به زمانی شود که به صورت ناگهانی و به صورت تقریبا شدیدی به بدنه کمپرسور ضربه وارد می‌شود. این ضربه می‌تواند باعث شود که کمپرسور به صورت ناگهانی دچار مشکل شده و در نهایت شاهد صدای زیاد کولر گازی باشید که شامل جیر جیر کردن و تق تق باشد.
دلایل مربوط به پیچیدن صدای باد در پنل داخلی
گاهی اوقات یکی از صداهای نامعقولی که می‌توانیم از کولر گازی بشنویم، مربوط به پیچیدن صدای باد در پنل داخلی می‌شود. این موضوع می‌تواند مربوط به صدای گاز مبرد در لوله مسی و برگشت گاز باشد. این برگشتن گاز نیز بنا به دلایلی همچون کم فشار بودن کولر گازی رخ می‌دهد.

علت صدای زیاد کولر گازی

• بررسی پنل خارجی

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پنل خارجی را بررسی کنید. معمولا در 90 درصد از مواقع، همان طور که در قسمت‌های بالاتر گفته شد، پنل خارجی دلیل اصلی صدای زیاد کولر گازی است. زمانی که متوجه شوید مشکل از پنل خارجی نیست، باید به متخصص این کار مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. نکته مهمی ‌که در این زمینه وجود دارد آن است که در زمان بررسی کردن پنل خارجی حتما از قطع بودن برق آن مطمئن شوید.

• خاموش کردن کولر گازی

همواره سر و صداهای زیاد کولر گازی مربوط به موضوعات پیش پا افتاده نیست و در موارد بسیاری نیز پیش می‌آید که این سر و صدا نشان دهنده یک مشکل حاد و جدی است. فراموش نکنید که به محض شنیدن صدای زیاد کولر گازی باید سریعا کولر را خاموش کنید تا جلوی بروز بیشتر مشکلات را بگیرید.

صدای زیاد کولر گازی پنجره‌ای

درخصوص رفع صدای بلند کولر گازی در کولرهای کمپرسوردار صحبت کردیم. نوع دیگری از کولرهای گازی به نام کولر پنجره‌ای وجود دارد که بهتر است در مورد آن‌ها نیز بدانیم و به پاسخ این سوال که بدین شکل مطرح می‌شود، برسیم: علت صدای کولر گازی پنجره‌ای چیست ؟ کولرهای پنجره‌ای به نسبت کولرهای دو بخشی که شامل کمپرسور و پنل داخلی می‌شوند، ساده‌تر بوده و در ابعاد کوچک‌تری نیز تولید می‌شوند. یکی از دلایلی که می‌تواند سبب صدای زیاد کولر گازی پنجره‌ای شود، مربوط به خراب شدن بلبرینگ کولر گازی پنجره‌ای است. با خرابی، شکستگی و یا لق شدگی این بلبرینگ‌ها صدای زیادی را از این سیستم خنک‌کننده می‌شنوید و بهتر است هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

جمع بندی

صدای زیاد کولر گازی دارای دلایل تقریبا متعدد و زیادی است که می‌توان تاب برداشتن یا شکستگی فن‌ها، روغن‌کاری افراطی و نشت روغن، عدم روغن کاری، لق بودن دریچه داخلی هوا، فشار کم گاز، و نیم سوز شدن موتور کولر گازی را از جمله این موارد دانست. در صورتی که با چنین مشکلی روبرو شدید، بهتر است هرچه سریعتر در ابتدا کولر را خاموش کرده و سپس از تعمیرکار دکتر ساید کمک بگیرید تا پیش از آن که مشکل کولر بسیار جدی شود، بتوانید آن را برطرف کنید. اگر سوال یا نظری در مورد این مطلب دارید، با ما در قسمت کامنت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *