امروزه ماشین ظرفشویی به یکی از عناصر اصلی آشپزخانه های مدرن تبدیل شده است و کمتر آشپزخانه مدرنی را می یابید که ماشین ظرفشویی در آن موجود نباشد. زندگی پر مشغله بسیاری از افراد، فرصتی برای آن ها جهت کارهایی مانند خانه داری، شستن ظرف و … باقی نگذاشته و همین امر استفاده از وسایلی مانند ماشین ظرفشویی را برای خیلی ها اجتناب ناپذیر کرده است.
حتی کسانی هم که علاقه به آشپزی دارند و وقت بسیاری را صرف این کار می کنند، چندان میلی به شستن ظروف کثیف ندارند و ترجیح می دهند این کار را به وسیله ماشین و به صورت خودکار انجام دهند. این کار هم باعث صرفه جویی در زمان شده و هم کیفیت شستشو را بالا می برد. اما در صورت خرابی ماشین ظرفشویی، چگونه آن را تعمیر کنیم؟ در اینجا به بررسی برخی از علائم و دلایل خرابی و نیز راه های تعمیر ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت.

نشانه های خرابی ماشین ظرفشویی

نیاز به گفتن نیست که ماشین های ظرفشویی آسایش و آسودگی خاطر بی نظیری برای ما به ارمغان آورده اند و خرابی آن حتی برای چند روز برای بسیاری از افراد قابل تصور نیست. همین امر سبب شده که تعمیرات ماشین ظرفشویی مستلزم سرعت، کیفیت و دقت بالا باشد. اما از کجا متوجه شویم که ظرفشویی ما خراب شده یا در حال خراب شدن است؟ اکنون به برخی از رایج ترین علائم می پردازیم:

تعمیرات ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی ما به طور کل روشن نمی شود:

این مشکل رایج، می تواند به دلایل متعددی رخ دهد که یکی از آن ها قطعی و یا اتصالی کابل برق باشد. در این موقع پریز برق و کابل دستگاه را با احتیاط چک کنید. دلیل دیگر این مشکل می تواند به خاطر خرابی میکروسوئیچ درب باشد.

سر و صدای زیادی از ماشین ظرفشویی بلند می شود:

اگر در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی متوجه سر و صدای غیر عادی از دستگاه شدید، ابتدا داخل آن را چک کنید. احتمال دارد ظروف را درست نچیده باشید یا اینکه بازوی آب پاش با ظرف ها برخورد داشته باشد. اگر پس از بررسی، سرو صدا به قوت خود باقی بود، نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود دارید. آن را از برق بکشید و با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید.

از ظرفشویی، آب به بیرون نشت می کند:

این مشکل نیز علت های مختلفی دارد که یکی از آنها خراب بودن واشر درب است. دلیل دیگر می تواند از شیلنگ تخلیه آب باشد. علاوه بر این ها، پمپ آب و اتصالات آبی ورودی و خروجی را نیز بررسی کنید.

ماشین ظرفشویی بوی بدی می دهد:

شاید عمده ترین دلیل این مشکل، فیلتر دستگاه باشد که توسط پسماندها و باقیمانده غذا مسدود شده است. وقتی فیلتر به صورت مرتب تمیز نشود، این ذرات روی هم انباشته شده و بوی بدی را در دستگاه ایجاد می کنند.

ظروف به درستی شسته نمی شوند یا لکه دارند:

احتمال دارد پس از خارج کردن ظرف از دستگاه، متوجه تمیز نشدن ظروف، وجود لکه و یا حتی بوی بد ظروف شوید. دقت داشته باشید که وجود هر گونه نقص در هر یک از اجزای دستگاه، می تواند به درست شسته نشدنِ ظروف ختم شود.
در این مواقع ابتدا از تمیز بودن محفظه و فیلتر مطمئن شوید. سپس بازوهای آب پاش را چک کنید. بعضی مواقع فشار کم آب در آب پاش ها، عامل تمیز نشدن کامل ظروف است.

آبگیری دستگاه به درستی انجام نمی شود:

دستگاه پس از شروع، اولین کاری که انجام می دهد، عمل آبگیری است. در تعمیرات ماشین ظرفشویی بعضا مشاهده می شود که دستگاه روشن می شود اما آبگیری نمی کند. از دلایل رایج این مشکل می توان به مسدود بودن شیلنگ ورودی آب و یا خراب بودن دکمه میکروسویچ اشاره کرد.

تعمیرات ماشین ظرفشویی

از دیگر علائم رایج خرابی ماشین ظرفشویی:

خشک نشدن کامل ظروف به وسیله دستگاه

خاموش شدن دستگاه حین شستشو

وجود کف بر روی ظروف

باز نشدن درب پس از شستشو

تخلیه نشدن آب کثیف در دستگاه

طولانی شدن مدت شستشو

تعمیرات ماشین ظرفشویی

پیشگیری از خرابی ماشین ظرفشویی

با رعایت یک سری نکات ساده اما مهم، می توانید تا مدت ها خود را از تعمیر ماشین ظرفشویی بی نیاز کنید:

  • دستگاه را بیش از اندازه پر نکنید.
  • فیلتر ظرفشویی را مرتب تمیز و هر چند وقت یکبار تعویض کنید.
  • محفظه دستگاه را همیشه تمیز نگه دارید.
  • از قرار دادن اجسام سنگین بر روی دستگاه، خصوصا وقتی که در حال کار است، خودداری کنید.
  • از مواد شوینده مرغوب استفاده کنید.
  • سختی آب محل زندگی خود را کنترل نمایید.
  • از تراز بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • مرتب درب و واشر پلاستیکی آن را چک نموده و آن را تمیز نگه دارید.

تعمیرات ماشین ظرفشویی در منزل

توصیه می شود در هنگام خرابی، به هیچ عنوان تعمیر ماشین ظرفشویی را خود شخصا انجام ندهید. تعمیرات ماشین ظرفشویی کاری است تخصصی که نیاز به تعمیرکار مجاز و مجرب دارد و هر گونه آچار انداختن به آن توسط افراد غیر متخصص، احتمال آسیب بیشتر به دستگاه را بالا می برد. بهتر است دستگاه را از برق بکشید و با یک مرکز تعمیرات مجاز لوازم خانگی تماس بگیرید.

هزینه تعمیرات ماشین ظرفشویی

برآورد هزینه تعمیرات ماشین ظرفشویی معمولا پس از عیب یابی دستگاه انجام می شود. این هزینه بسته به نوع خرابی و قطعه خراب شده، متغیر است و نمی توان آن را از پیش تعیین کرد. در ضمن کیفیت و برند قطعات یدکی و جایگزین نیز یکی از عوامل موثر در هزینه تعمیرات است. دقت داشته باشید که قطعات یدکی، حتما اصل باشند که پس از مدت کوتاهی دوباره نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود نداشته باشید.

تعمیرات ماشین ظرفشویی

دکتر ساید، متخصص تعمیر لوازم خانگی

مجموعه دکتر ساید با برخورداری از کادری مجرب و حرفه ای، سال هاست که در زمینه تعمیر لوازم خانگی اعم از تعمیر یخچال، تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ماشین ظرفشویی و… در خدمت مشتریان و همشهریان بوده است. کیفیت بالای تعمیر، اصل بودن قطعات یدکی، سرعت عمل و قیمت منصفانه، از دلایل اعتماد مشتریان عزیز به تیم دکتر ساید می باشد. هم اکنون اگر در مورد تعمیر لوازم خانگی به مشاوره نیاز دارید، می توانید با شماره هایی که در سایت قرار داده شده، تماس حاصل فرمایید.